Ett gäng småfel med min matta pärla

Skriv svar
Carl Lindberg
Kontakt:

Ett gäng småfel med min matta pärla

Inlägg av Carl Lindberg »

Jag har lite problem med min 480T-89 10800mil, vad har ni för lösningsförslag på dessa?

1. Motorn hackar bromsande vid stora gaspådrag. Kommer oftast vid mellan 3000-5000rpm. Motorn hackar och orkar inte accelerera. gasar man lugnt så uppkommer aldrig problemet. Har bytt tändkablar, fördelarlock, stift.

2. Färddatorn har eget liv. fungerar ibland, dör och får spel då det är varmt. ibland är den helt svart, ibland låser den sig på ett alterntiv, ex. motortemå, ibland visar den grekiska.
http://img15.imgspot.com/?u=/u/06/189/1 ... 477522.jpg

3. hastighetsmätaren död. Började dö sporadiskt då värmen kom i år. Dog totalt och evigt i förrgår. Även trippmätare etc har stannat, samt färddatorns avståndsberoende mätningar döda.

4. Röd lack som verkar vägra att vilja bli blank. rubbar och vaxar, inget resultat. hur hårt vågar man rubba? rubba med maskin?

vad tror ni?
Äger numera bara en styrbox till en 480T
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Tjenare calle det var ett tag sedan. Ska se om jag kan hjälpa dig med dina problem.
1. Låter som bränsle problem, mer tryck på gas pedalen snabbare flöde in i motorn. Kan det vara så att din bränslepump levererar för dåligt med bränsle.
2, 3. Betyder nog att du får bak och löda om lite bakom instrumentpanelen.
4. Jag har rubbat med polermaskin och det fungerar fint så länge man har koll på vad man håller på med då förståss. Vad är det för märken du använder?
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

1 Prova lossa sladden till LMM, luftmassemätaren på insugningsslangen, då ska motorn hoppa till (limp home mode) kan vara bränsleproblem men det liknar även LMM.

2 I färddatorn så sitter det kontakter mellan kretskort och baksidan av instrumentet, tag ur instrumentet och dela kretskortet. Rengör de kontakterna mellan kort och hus. (lagon grovt sandpapper)
Det finns beskrivning hur man plockar ur instrumentet på EU klubbens hemsida, se FAQ

3 Död hastighetsmätare beror ofta på att signalen är svag, det minsta motstånd gör att den inte kommer fram. Det finns ett kontaktstycke ute i motorrummet och det mot instrumentet. Prova dela och sätt ihop.

4 Vad det gäller lacken så måste all oxid bort, lacken måste vara helt ren och fin innan man vaxar. En riktigt oxiderad lack måste maskinpoleras för att få bort allt.

Mvh Jonas
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

jag har exakt samma ryckningar i min sen jag ställde upp turbotrycket, går bra om man sänker det lite, men så fort man ökar på igen så slår laddtrycksspärren i.
kontrollera alla vakumslangar till wastegaten, funktion på wastegateklocka, tröghet i axeln till wastegaten.

en rosa bil blir endast röd efter maskinpolering
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Carl Lindberg
Kontakt:

boostofta skrev:jag har exakt samma ryckningar i min sen jag ställde upp turbotrycket, går bra om man sänker det lite, men så fort man ökar på igen så slår laddtrycksspärren i.
kontrollera alla vakumslangar till wastegaten, funktion på wastegateklocka, tröghet i axeln till wastegaten.

ok, då du fick de underbara ryckningarna såg du då något liknande på laddtrycksmätaren? eller rörde den sig som den skulle?
Carl Lindberg
Kontakt:

480Mannen #311 skrev:4. Jag har rubbat med polermaskin och det fungerar fint så länge man har koll på vad man håller på med då förståss. Vad är det för märken du använder?
Hej Tommy,

märke? Hm, sist jag gjorde ett försök så var det med turtlevax, har för mig att det var något med någon form av vax som skulle vara bra för röd lack. Rubbing mins jag inte riktigt, men det var något flytande som rekomenderades av teknikens värld. Vad rekomenderar du?

Hur går det för dig annars? Sist vi sågs hade du planer att bygga lackbox, hur har det gått?
Carl Lindberg
Kontakt:

Mogge skrev:Hej!

1 Prova lossa sladden till LMM, luftmassemätaren på insugningsslangen, då ska motorn hoppa till (limp home mode) kan vara bränsleproblem men det liknar även LMM.

3 Död hastighetsmätare beror ofta på att signalen är svag, det minsta motstånd gör att den inte kommer fram. Det finns ett kontaktstycke ute i motorrummet och det mot instrumentet. Prova dela och sätt ihop.

Mvh Jonas
1. Det har jag provat, det var inte det. Det skumma är att ibland så försvinner hackningarna helt, och bilen går som den ska, och ibland (oftast) så hackar den.

3. Ungefär var sitter kontaktstycket i motorrummet?
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hackningar kan även vara tändproblem. Men jag hade nog byggt ihop en tryckmätare och hängt på bilen så du kunde ha koll på trycket (tejpas fast med slang från motorrummet, se mer på 480 center sidan.

Kontaktstycket sitter undefär under LMM, rak ned på växelådan bredvid det runda vita (till startmotorn) En svart rund med två stift i. Men troligast är det i själva kontaktstycket mot instrumentet i kupén. (vanligast)

Mvh Jonas
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

När jag rubbar lack så använder jag turtles rubbing som är förpackat i en liten platt rund stålburk. Sedan kan man använda scratch remover som finns på tub, detta tar bort små små repor i lacken.

Jo tack det är bara bra nu när semmestern precis har börjat :D Lackboxen är färdig för användning nu, har dock inte tagit mig för att lackera någon bil än men jag hade tänkt att göra det antingen nu på semmestern eller lite senare.
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Carl Lindberg
Kontakt:

480Mannen #311 skrev:När jag rubbar lack så använder jag turtles rubbing som är förpackat i en liten platt rund stålburk. Sedan kan man använda scratch remover som finns på tub, detta tar bort små små repor i lacken.

Jo tack det är bara bra nu när semmestern precis har börjat :D Lackboxen är färdig för användning nu, har dock inte tagit mig för att lackera någon bil än men jag hade tänkt att göra det antingen nu på semmestern eller lite senare.
Har du något lämpligt offer att sätta lacksprutan i aktion på? Är det Viper 340n som får agera testbil?
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Nej den har jag sålt för länge sedan. Det är min 480T 93a och min toyota supra som ska lackeras. Sen har jag fått in ett antal anmälngar från bla arbetskamrater som vill att jag ska lackera åt dem.
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Carl Lindberg skrev:
boostofta skrev:jag har exakt samma ryckningar i min sen jag ställde upp turbotrycket, går bra om man sänker det lite, men så fort man ökar på igen så slår laddtrycksspärren i.

ok, då du fick de underbara ryckningarna såg du då något liknande på laddtrycksmätaren? eller rörde den sig som den skulle?
vad jag ser på min eftermonterade BSR laddtrycksmätare så ökar laddtrycket enormt om jag gasar med mycket belastning. Då når laddtrycket en kort kort stund över 0,9bar, då går laddtrycksspaärren in och bilen rycker och förlorar allkraft, släpper jag på gasen så att laddtrycket kommer under 0,5bar så går det bra.
Men varje gång man passerar 0,5bar så börjar den rycka igen. Stänger man av tändningen så går den bra tills man har fått den lilla laddtoppen igen och så rycker den. Ja du fattar :)
min lösning vara att sänka laddtrycket lite.
Man ser inte denna snabba topp på den inbyggda mätaren, man ser bara att laddtrycket är mer än innan.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Skriv svar