startar men dör vid gaspådrag

gäst

startar men dör vid gaspådrag

Inlägg av gäst »

har en 460 -92 b18fp med automat som startar men knappt. har kollat komp,gnista, bytt bränsle filter, testat med annat styrdon/tändspole. har till och med tittat på spridarnas "dusch" och mätt upp flödesmängd från pump. öppnat styrbox dock ej bytt , testat med annan varvtalsgivare, bytt pontentiometer på spjäll , testat med annan luftmängdsgivare. han som hade bilen innan körde omkring länge med läckande packbox till fördelaren . stiften är lite sotiga. kan det vara katten som är igensatt? nån som vet nåt om boxen siemens s10170601g eller har en liggande kan byta mot popsmotorer 480. problemet uppenbarade sig först sporadiskt men övergick till konstant. känns som om motorn går på sparlåga. kan det vara tempgivaren ? mvh dan
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Låter onekligen som ett intressant problem!

Hur upplever du motorn? Går den lätt igång, motorn går obesvärat på tomgång eller går den segt o trögt?

Gäller det både kall och varm bil?

Tempgivaren är av NTC typ, 2500+/- 300 ohm vid 20*C. Om du drar av kontakten med motorn igång så ska du få reaktion från motorn. Givaren är av dubbeltyp så mät mot ett stift och jord.

Har du kontrollerat ev luftläckage? Spruta startgas runt insugningspackningar mm

Hur är det med kamremmen? Stämmer märkningarna? (den har inte hoppat?)

Mvh Jonas
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Hej Dan

Min första tanke när jag kommit halvvägs var igensatt kat. Enkelt att kolla.
Men kuggad kamrem ger oxå väldigt orkeslösmotor. Med tanke på följderna av ett riktigt kamremshaveri hade jag börjat kolla märkningarna, ev byta när man ändå är där och rotar.
sen är det snabbt gjort att demontera kat.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

boostofta skrev: sen är det snabbt gjort att demontera kat.
Det beror verkligen på det, har skruvarna rostat fast som de hade gjort på en es 88 som jag demonterade så är det inte snabbt gjort :wink:
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Sellgren skrev:
boostofta skrev: sen är det snabbt gjort att demontera kat.
Det beror verkligen på det, har skruvarna rostat fast som de hade gjort på en es 88 som jag demonterade så är det inte snabbt gjort :wink:
Vinkelslip o 1 minut sen är du där..
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Martin skrev: Vinkelslip o 1 minut sen är du där..
Tro mig vinkel slipen användes, skar tom bort båda sidorna av skruven men katten satt som limmad av rosten på downpipen. bröt av toppen på en kil och fick slå en stor skruvmejsel genom skarven flera fånger för att få loss den. Det tog då inte någon minut och då var ändå motorn urplockad ur bilen.

Men tillbaka till topicen detta ska ju inta handla om rost.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Rätt verktyg är halva jobbet, jag kör med skärbrännare, värmen ger spänningar som får rosten att släppa.

8)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Skriv svar