Avgassystemet "slår i"

136.Marcus Larborn
Kontakt:

Avgassystemet "slår i"

Inlägg av 136.Marcus Larborn »

Hej!

Det är inget jag tänkt på förut men häromveckan körde jag utan bagagerumsmatta och då hörde jag att avgasystemet slog i "bakaxeln" (det går ju som en båge över där) när man körde över gupp. Även i ganska beskedliga hastigheter. När jag la tillbaka bagagerumsmattan hör man ju det inte alls lika tydligt, men man stör ju sig på det nu när letar efter ljudet så fort man man kör över ett gupp.

Kollade upp hur systemet sitter upphängt och som jag fattar det är det bara precis bakom katten och i ljuddämparen bak. Gummiringarna vid katten såg fina ut, men de bak såg lite halvkassa ut. Bytte dem (ett jävla slit när man var själv), och jag inbillade mig att det blev lite bättre några dagar. Men nu tycker jag det e lika illa igen. Vad kan man göra mer? Kan systemet har vridit sig på något sätt kanske? Låter det (klonkar lite) på era bilar? Kanske inte går att komma från helt? :?
480 Turbo -94 Röd
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Jag löste det problemet genom att lägga en gummi upphängningsring precis i böjen där avgassystemet slår i.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Akta dig för att få det för högt upp också, för det rostar lätt precis ovanför då. Dunkar gärna i där också nämligen. Själv funderar jag på 2,5", så det kan ju bli spännande att försöka sig på. :wink:
136.Marcus Larborn
Kontakt:

Inlägg av 136.Marcus Larborn »

Sellgren skrev:Jag löste det problemet genom att lägga en gummi upphängningsring precis i böjen där avgassystemet slår i.
Tackar för tipset! Menar du en sådan liten svart gummiring som man hänger fast systemet med bakom katten? Fattar jag det rätt om du bara la den på 'bakaxeln' så den klämdes fast mellan system och axel? Känns som om den faller eller slits bort rätt fort? Men skall ju självklart prova... =)

Martin: 2,5" låter trevligt. Blir det bara lite mulligare ljud eller mår motorn bättre också? Man skall la ha stort system på turbobilar, men 480'ns känns la inte precis underdimensionerat för den lilla motorn det ändå är?
480 Turbo -94 Röd
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) har själv haft samma problem :( lösningen för min del blev att jag förstärkte upphängningsgummina till den bakre dämparen genom att trä på en ganska liten gummiring (en sån där vanlig upphängningsring för avgassystem) över vardera av dom båda gummiupphängningarna vilket gjorde att dom blev hårdare och inte "fjädrade" så mycket, efter det har det blivit tyst :lol: det är ju ganska tajt där inte många cm att röra sej på över bakaxeln så det är ju också viktigt att man är noga vid moteringen av avgassystemet, det är bra om man inte hissar upp bilen vid byte eftersom den ju sjunker ihop en del när den sen står på hjulen igen, bättre att göra bytet genon att backa upp bilen på ett par ramper :shock: då ser man ju ganska precis hur röret ska gå för att kunna röra sej fritt. Hoppas du lyckas få bort oljudet för jag vet hur irriterande det är med detta klonkande, lycka till.

mvh

Chrille
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

136.Marcus Larborn skrev: Tackar för tipset! Menar du en sådan liten svart gummiring som man hänger fast systemet med bakom katten? Fattar jag det rätt om du bara la den på 'bakaxeln' så den klämdes fast mellan system och axel? Känns som om den faller eller slits bort rätt fort? Men skall ju självklart prova... =)
japp du har förstått helt rätt :wink: Man kan om man vill säkra ringen med ståltråd eller liknande för det har faktist hänt att ringen trillat dän, sen finns det ju olika tjocklekar på dem med.

Avgasystemet till 480n är väll i rätt så bra dimensionerat men jag kan ju intyga att mitt custom system som slutar på 4" tum låter hur gött som helst och turbon behöver väll knappast trycka ut mycket avgaser.
det är bra om man inte hissar upp bilen vid byte eftersom den ju sjunker ihop en del när den sen står på hjulen igen
Det spelar ingen roll om man höjer upp bilen eller inte. CL har nog blandat ihob bakaxeln och där som avgassystemet verkligen går. Avgassystemet går ju över ett fast stag som sitter fastmonterat i chassiet så det är inga problem.

Sen en till sak bara om det nu visar sig att det inte är avgassystemet så kan det vara snestagena som håller bakaxeln på plats. Dom bockade stål skenorna som det är en massa hål i ( hoppas du förstår villka jag menar) Iallafall en sådan hade bussningen lossnat från gummit på och detta orsakade ett klonkande ljud. Lät precis som att avgasystemet slog i. prova att rycka lite i dem, de ska inte gå att rubba.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Skriv svar