Laddningsproblem...

niklas karlsmyr
Kontakt:

Laddningsproblem...

Inlägg av niklas karlsmyr »

Jag har problem med laddningeni min 480.
Jag har precis nytt batteri i bilen och kolen i generatorn är bytta, men ändå så ser jag på voltmätaren till batteriet att spänningen sjunker och till slut dör bilen.
Jag tycker då att det borde vara generatorn som är trasig, men till saken hör att jag innan batteribytet kunde köra med bilen med ett helt slut batteri efter att ha kablat igång den.
Har jag bara haft sån otur att generatorn har packat ihop precis i samband med att jag har bytt batteri eller finns det någonstans det brukar vara glapp eller nått liknande.

Hjälp mig....
Tack på förhand
/Niklas
019 Johan Bertilsson
Kontakt:

Inlägg av 019 Johan Bertilsson »

Hej Niklas!

Jag hade precis samma problem i min 460 -95, precis när jag hade köpt den i mars 97, nästan ny bil alltså. Problemet var en liten kabel som sitter med ett flatstift på generatorn, troligen en signalkabel som säger till när batteriet ska laddas eller inte. Min kabel hade lossnat från generatorn, så den laddade inte alls, och till slut stannade bilen. När kabeln väl var på plats igen funkade det som det ska igen! Kolla kabeln alltså...
/Johan
480 ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Låter onekligen som om du har problem med generatorn. Om du har möjlighet att mäta spänning så gör du det på B+ och D+/61.

Du skall ha samma spänning på båda anslutningarna (den ena till batteriet och den andra till laddkontroll) Spänningen skall oxå öka när du ökar varvtalet från tomgång. Max 14,3 Volt.

Mvh Jonas

Ps, tänk på att ett urladdat batteri tar skada. Ett urladdat batteri SKALL laddas med separat laddare om det är urdraget. Det kan ta flera veckor innan du fått tillbaka 100% kapacitet efter du dragit igång bilen. Ska du ladda med bilen bör denna vara igång (helt urdraget batteri ca 10-15 timmar!)
Skriv svar