Hejsan
Har bytt växellåda på min 480 turbo nu undrar jag vad man ska ha för olja i lådna det jag har läst här är att det ska vara helsysntet 75-90w
och så skriver ni att mekonomen säljer den. men jag kollade lite på micro och där är priset på oljoan billigare men jag vet inte vilken jag ska ha.
så det jag undrar vad ska det vara för specifikation på oljan?
Tacksam för svar
Mvh Anton
Växellåds olja
-
Kalas_konrad
- Kontakt:
-
boostofta
- Kontakt:
-
Mogge
- Kontakt:
Hej!
Orginal var det troligen en 90 olja i växellådan. Men en sliten låda kan bli rätt tungväxlad kall med sådan olja (av sämre kvalitet)
Min erfarenhet av syntetoljor är att ju lägre viskoindex ju bätte. Det får alltså inte vara 90W/140 olja som är till bakaxelväxlar.
Lämpligt är att ligga mellan 70-75W och upp till 90. Hittar du en bra 80W/90 olja skulle kanske den oxå passa.
Mvh Jonas
Orginal var det troligen en 90 olja i växellådan. Men en sliten låda kan bli rätt tungväxlad kall med sådan olja (av sämre kvalitet)
Min erfarenhet av syntetoljor är att ju lägre viskoindex ju bätte. Det får alltså inte vara 90W/140 olja som är till bakaxelväxlar.
Lämpligt är att ligga mellan 70-75W och upp till 90. Hittar du en bra 80W/90 olja skulle kanske den oxå passa.
Mvh Jonas