Bilen har fungerat bra hela sommaren, men nu när det börjar bli kallt ute så vill den inte starta ibland när den har stått ute.
Batteriet är bra och startmotorn går runt flera varv utan att tända till riktigt.
Tändstiften och tändkablarna är nästan nya så de är det nog inte.
HJÄLP!
Startar inte när den stått ute
-
ekebjär
- Kontakt:
-
020, Esko Antikainen
- Kontakt:
Vilken årsmodell och motor?
Om systemspänningen är under 8 V när startmotorn går så fungerar inte ektroniken (glapp i anslutningar till batteret?)
På min ES87 hade jag samma problem när motorn var "halvvarm".
Då var det tempgivaren till insprutningssystemet.
1.Kolla att givaren för tändläget har rätt resistans.
2.Lyssna om bränslepumpen startar (ev dålig kontakt i relät?)
3. Gnista vid tändstiften? Om ej: hur ser fördelaren ut? Oljeläckage från kamaxeltätningen?
Esko
Om systemspänningen är under 8 V när startmotorn går så fungerar inte ektroniken (glapp i anslutningar till batteret?)
På min ES87 hade jag samma problem när motorn var "halvvarm".
Då var det tempgivaren till insprutningssystemet.
1.Kolla att givaren för tändläget har rätt resistans.
2.Lyssna om bränslepumpen startar (ev dålig kontakt i relät?)
3. Gnista vid tändstiften? Om ej: hur ser fördelaren ut? Oljeläckage från kamaxeltätningen?
Esko
-
ekebjär
- Kontakt:
-
060#Jan Enbom
- Kontakt:
Hej,
Jag har också haft svårt med att starta bilen under hösten. Efter att ha läst lite på forumet så var det just tempgivaren och tändlägesgivaren som verkade vara de mest troliga anledningarna.
Mätte bägge givarna, men hittade inga fel. Efter att ha demonterat tändläges givaren kunde jag se att den var riktigt igengrodd. Efter att ha gjort rent den och monterat tillbaka den så har den startat varje gång. Som bonus stabiliserades dessutom tomgången.
Jag har också haft svårt med att starta bilen under hösten. Efter att ha läst lite på forumet så var det just tempgivaren och tändlägesgivaren som verkade vara de mest troliga anledningarna.
Mätte bägge givarna, men hittade inga fel. Efter att ha demonterat tändläges givaren kunde jag se att den var riktigt igengrodd. Efter att ha gjort rent den och monterat tillbaka den så har den startat varje gång. Som bonus stabiliserades dessutom tomgången.
mvh /Janne #60
-
ekebjär
- Kontakt:
-
060#Jan Enbom
- Kontakt:
Tändlägesgivaren sitter vid svänghjulet, på motorns vänstra sida, rakt under fördelarlocket. Kabeln från tändlägesgivaren är ansluten till tändsystemet, som sitter fast på torpedväggens vänstra sida.
Kopplar du loss kabeln från tändsystement så kan du mäta resistansen. Den skall vara 220 +/- 60 ohm. Själva givaren sitter som sagt vid svänghjulet och kan demonteras genom att ta bort de två skruvarna.
Kopplar du loss kabeln från tändsystement så kan du mäta resistansen. Den skall vara 220 +/- 60 ohm. Själva givaren sitter som sagt vid svänghjulet och kan demonteras genom att ta bort de två skruvarna.
mvh /Janne #60