Turbo eller inte ?

Gäst

Turbo eller inte ?

Inlägg av Gäst »

Hej

Jag tänker leta upp en 480 och undrar ska man satsa på en turbo eller inte , antar att det kan krångla mer och kanske dyrt att laga ??? gärna synpunkter för och emot

tack på förhand

Stiffe i Malmö
Martin
Kontakt:

Re: Turbo eller inte ?

Inlägg av Martin »

Anonymous skrev:Hej

Jag tänker leta upp en 480 och undrar ska man satsa på en turbo eller inte , antar att det kan krångla mer och kanske dyrt att laga ??? gärna synpunkter för och emot

tack på förhand

Stiffe i Malmö
Turbo är det enda som räknas.. :wink: Kanske lite hårt, men tycker definitivt du ska satsa på en turbo, bilen kommer mer till sin rätt då. Inte så stor skillnad i krångelstatistik, mest elen o rosten som krånglar så motorn spelar inte så stor roll.

mvh
/Martin
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Det som man måste vara noga med på en turbo är att ha bättre koll på oljan än en ES p.g.a. att turboladdaren är oljesmord. Denna är rätt dyr om den går sönder och man köper väll oftast nya turbos 3 - 4000 kr om man behöver byta.
Es:en är det rätt så bra drag i men den saknar det lilla extra som en turbo har.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

En sak till, köper du inte en turbo direkt som kommer du troligen köpa eller snegla på en turbo sen.
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) självklart att du ska satsa på en turbo det är ju både lättare och billigare att öka hk-antalet på den och det kommer du säkert att vilja göra efter ett tag, är inne på min andra 480t själv och jag har inte ångrat en sekund att jag valde turbon :twisted: har inte märkt att det är nån större skilnad på tillförlitligheten mellan turbon och den vanliga, har en 440 med sugmotor som vinterbil numera och det ända jag upplever är att jag saknar draget i sugisen som finns i turbon, så köp du en Turbo :!:

mvh

Chrille
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tackar för svaren , trodde att det var dyrare än så om det behöver bytas , jag mekar en hel del själv men har aldrig ägt eller mekat med nån turbo , låter roligare med turbo och är tillförlitligheten ungefär samma så blir det en turbo annars ångrar man sig säkert efterhand ( som du påpekade Martin ) jag kommer att söka medlemsskap så fort jag har inhandlat objekt

Ha det gött
Hälsningar Stiffe i Malmö JCS # 87 SORK # 88
Gäst

Turbosåklart

Inlägg av Gäst »

Hej Hej !!!!
Åter igen KÖP en 480tic annars ångrar du dej säkert sen.
Köpte min 88a för ca 1 år sedan. Fick den ganska billgt (7500:-) pga. div. el-fel samt litta annat smått pill.
Helt klart en å di roliaste bilarna ja hatt o ångrar icke köpet.
E själv Malmöit så blir du lycklig 480 ägare så kan vi kanske byta erfarenheter....
Kan höras på forumet.
Hejdå !!!!!
mvh Mats
Skriv svar