Min utetempmätare har ju varit galen hela tiden,så jag misstänkte givaren.Nu när jag köpte lite andra prylar,så beställde jag även en ny givare. .men den visar nästan lika fel den.
Misstänkte att oxider i kontakten kunde ge annan resistans , men trots rengöring 5-56 o dyl blir det ingen skillnad.Då är frågan, finns det något ställe längre upp i elsystemet där det kan oxidera,och var går kabeln från utetempgivaren?. kan något motstånd el dyl pajat i dataenheten eller vad brukar krångla?
Utetempproblem
-
Ingo
- Kontakt:
-
boostofta
- Kontakt:
hur visar den fel???
Visar den konstant -40 C så tyder det på trasig givar, ingen givare eller avbrott i givaren. visar den lägre temp än den borde så är det nog oxid/glapp.
Tror inte det är något kontaktstycke "på vägen" genom motor rummet.
Men det sitter kontaktstycke mellan motorkabelmattan och instrumentmattan. Vad är det för årsmodell och motor i bilen????
Nästa ställe är baksidan kombiinstrumentet. färddatorn strular ibland men då lägger allt av eller suddig display.
Visar den konstant -40 C så tyder det på trasig givar, ingen givare eller avbrott i givaren. visar den lägre temp än den borde så är det nog oxid/glapp.
Tror inte det är något kontaktstycke "på vägen" genom motor rummet.
Men det sitter kontaktstycke mellan motorkabelmattan och instrumentmattan. Vad är det för årsmodell och motor i bilen????
Nästa ställe är baksidan kombiinstrumentet. färddatorn strular ibland men då lägger allt av eller suddig display.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
Ingo
- Kontakt:
tempen
När jag sliter lös givaren visar den minus 40.
Med inkopplad givare ca 20 grader ute visar den ca -17.
det är en 90 turbo.
Det händer ibland vintertid att det tar ett par km innan färddatorn börjar fungera,men aldrig på sommaren.Allt annat verkar ok när det gäller värden.
Med inkopplad givare ca 20 grader ute visar den ca -17.
det är en 90 turbo.
Det händer ibland vintertid att det tar ett par km innan färddatorn börjar fungera,men aldrig på sommaren.Allt annat verkar ok när det gäller värden.
-
boostofta
- Kontakt:
ok, då funkar grejerna men troligtvis dålig kontakt. Misstänker att du redan har kollat så kontaktstiften till givaren är ok, om inte gör det.
Följ sedan kablaget, den ena kabeln går till jord, här är nog ditt problem, rengör från oxid och fetta in med kontaktfett. om inte detta hjälper så fortsätt följ kabeln in i bilen. det sitter 5 st kontakt stycken som förbinder motorrummets kablage med kupen. Dessa kan vara kluriga att komma åt, om jag minns rätt sitter de innanför CEM. Vet inte vilket som är enklast, att kolla under ifrån eller demontera kombi instrument.
Jag hade tagit bort kombit så kan man kolla att kablaget är ok i de kontakterna samtidigt.
Nåja du hitter dem nog. I det högra vita kontaktstycket sitter kabeln till yttertemp, röd-brun kabel i position 13. Kolla så det inte är ärj där. Om inte detta funkar så mät från instumentet till givaren för att säkerställa att kabeln är 100% dvs strax äver 0ohm. om inte så är det till att börja igen.
Men tror mest på jordkabeln.
Glöm inte att höra av dig med resultat
Följ sedan kablaget, den ena kabeln går till jord, här är nog ditt problem, rengör från oxid och fetta in med kontaktfett. om inte detta hjälper så fortsätt följ kabeln in i bilen. det sitter 5 st kontakt stycken som förbinder motorrummets kablage med kupen. Dessa kan vara kluriga att komma åt, om jag minns rätt sitter de innanför CEM. Vet inte vilket som är enklast, att kolla under ifrån eller demontera kombi instrument.
Jag hade tagit bort kombit så kan man kolla att kablaget är ok i de kontakterna samtidigt.
Nåja du hitter dem nog. I det högra vita kontaktstycket sitter kabeln till yttertemp, röd-brun kabel i position 13. Kolla så det inte är ärj där. Om inte detta funkar så mät från instumentet till givaren för att säkerställa att kabeln är 100% dvs strax äver 0ohm. om inte så är det till att börja igen.
Men tror mest på jordkabeln.
Glöm inte att höra av dig med resultat
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
Ingo
- Kontakt:
trångt och eländigt
har börjat söka jordanslutningar.Antar att det är kopplingsblocket som sitter innanför batteriet som är det aktuella,har lossat skarapat och sprayat med 5-56 och sedan dragit åt,men ingen skillnad.Funderar på att dra en separat jord från batteriet för att kunna utesluta jordanslutningen.
Finns ju även en på höger sida som jag gjort samma sak med men det gav som väntat ingenting. Tycker egentligen inte att det är speciellt mycket oxider o dyl i de jordanslutningar jag kollat.
Men det finns säkert flera som man inte ser.
Finns ju även en på höger sida som jag gjort samma sak med men det gav som väntat ingenting. Tycker egentligen inte att det är speciellt mycket oxider o dyl i de jordanslutningar jag kollat.
Men det finns säkert flera som man inte ser.