Kallstarts anordningen??
-
Folke_
- Kontakt:
Kallstarts anordningen??
Hur är den uppbyggd egenteligen? skulle vara kul å veta eftersom att min bil e tjurigare än satan då han e kall!!!som om han inte får tillräckligt mycket soppa!
hoppas på svar//
hoppas på svar//
480 "E-rotic Sportscar" -87

-
Mogge
- Kontakt:
Hej!
Kallstarten ligger i insprutningen, en tempgivare i kylvätskan ger signal om att feta upp beroende på temperatur. Giverne sitter, famifrån sett, längst till höger på toppen, under spjällhuset.
Lämpligt kan vara att mäta givaren.
Vad har du för insprutningsystem? Har du en svart dosa på insugningslangen eller sitter det en tempgivare på denna?
Mvh Jonas
Kallstarten ligger i insprutningen, en tempgivare i kylvätskan ger signal om att feta upp beroende på temperatur. Giverne sitter, famifrån sett, längst till höger på toppen, under spjällhuset.
Lämpligt kan vara att mäta givaren.
Vad har du för insprutningsystem? Har du en svart dosa på insugningslangen eller sitter det en tempgivare på denna?
Mvh Jonas
-
boostofta
- Kontakt:
-
Folke_
- Kontakt:
-
boostofta
- Kontakt:
Vågar till 99% påstå att du inte har fel på MAP-sensorn, har bytat en MAPsensor på en landrover en gång men den var fylld med olja...
Om något fallerar till den är det vakuumslangen dit som spricker.
Men vill du mäta så ska det vara 5volt mellan stift A och stift C på MAP sensorn med tändning påslagen. Om du har en vakuum sug kan du kolla att de ger 5v mellan A och B vid 0kPa och 2,2v vid -50 kPa.
Men som sagt jag hade väntat med det.
Kolla bränsletrycket vid start är nog mer intressant.
Systemtryck 250 kPa
Resttryck 230-240 kPa
Tror det kan vara så att resttrycket är för lågt.
Hur blir det om du har tändningen till så länge att du höt pumpen stanna innan du startar ???
Inloppstemperaturgivaren ska ha ett värde på 290+/- 20 Ohm vid en yttertemp på 20 grader.
Kylvätsketemperaturgivaren ska ha ett värde på 290 +/- 20 Ohm vid en vattentemp på 20 grader.
Svänghjulsgivare har gett upp på vissa och då gett startproblem men även stopp under färd.
Att mäta den har väl inte gett så mycket för i regel fungerar den när man mäter. Men ändå,
220+/- 60 Ohm
Om något fallerar till den är det vakuumslangen dit som spricker.
Men vill du mäta så ska det vara 5volt mellan stift A och stift C på MAP sensorn med tändning påslagen. Om du har en vakuum sug kan du kolla att de ger 5v mellan A och B vid 0kPa och 2,2v vid -50 kPa.
Men som sagt jag hade väntat med det.
Kolla bränsletrycket vid start är nog mer intressant.
Systemtryck 250 kPa
Resttryck 230-240 kPa
Tror det kan vara så att resttrycket är för lågt.
Hur blir det om du har tändningen till så länge att du höt pumpen stanna innan du startar ???
Inloppstemperaturgivaren ska ha ett värde på 290+/- 20 Ohm vid en yttertemp på 20 grader.
Kylvätsketemperaturgivaren ska ha ett värde på 290 +/- 20 Ohm vid en vattentemp på 20 grader.
Svänghjulsgivare har gett upp på vissa och då gett startproblem men även stopp under färd.
Att mäta den har väl inte gett så mycket för i regel fungerar den när man mäter. Men ändå,
220+/- 60 Ohm
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
Folke_
- Kontakt:
det blir lika dant då ja låter pumpen gå så den får mottrycket..(slutar surra)
som du säger så brukar det vara slangen ner till mapsensorn som spricker man kanske skulle fixa fram lite klammer så man får allt tätt i anslutningarna
annars så får ja prova att mäta upp givarna å bränsle trycket...men eftersom ja har nybytt soppa filtret så?...kan ju hända att det skulle behövas en rengöring av spridarna också?
som du säger så brukar det vara slangen ner till mapsensorn som spricker man kanske skulle fixa fram lite klammer så man får allt tätt i anslutningarna
480 "E-rotic Sportscar" -87

-
boostofta
- Kontakt:
Nja, klammer på vakumm slangen är allt lite overkill så länge de inte sitter så löst att de glappar.
Börja mäta bränsletryck och kolla lite givare så ser vi vad det ger
Börja mäta bränsletryck och kolla lite givare så ser vi vad det ger
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993