mer hästar till min 480

Skriv svar
johannes

mer hästar till min 480

Inlägg av johannes »

Skulle behöva lite råd...

Vill ha lite mer hästar till min 480.

Har en ES -89 (B18F). Funderar på att köpa en B18FT och trimma den, finns väl i t ex en 440 GLT som går att hitta på blocket för några tusenlappar. Hurpass mkt det är som måste bytas? vxllåda, kylanordning etc?

Så, hur ska jag göra? Är det värt? Lättaste är ju att sälja av es:n (men det är ju min Bettan i vått&torrt) och köpa turbo och timma. Att trimma en es är väl alldeles för dyrt? Är det nån som gjort ngt liknade och har lust att ge lite råd?

/johannes
122. Jonas Andersson
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

FT är turbomaskinen.

För mer mos ur sugis: ta en kamaxel från B18ES, plana toppen 0,5 mm, byt insug till det från 102 hästaren. Du kan även höja soppatrycket och ställa fram tändningen. Genast har du en trevligare motor.

För bättre respons, lätta svänghjulet och remskivorna.
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
johannes

Inlägg av johannes »

det är fp-insuget du syftar på va?

jag vet att ft är turbomaskinen, min fråga löd ju om det var värt jobbet att trycka ner en turbomotor i en es. varför skulle jag göra det? en sugmotor går ju inte att trimma hur mkt som helst.. ångrar bittert att jag inte köpte en turbo från början.. men jag gillar ju allt annat på min bil

hurpass kompitabel är b18ft med t ex växellådan som sitter ihop med b18f. inte bara vxllådan, utan allt... ?

nå, att byta motor, eller att inte byta motor, det e frågan..
122. Jonas Andersson
Kontakt:

johannes skrev:det är fp-insuget du syftar på va?

jag vet att ft är turbomaskinen, min fråga löd ju om det var värt jobbet att trycka ner en turbomotor i en es. varför skulle jag göra det? en sugmotor går ju inte att trimma hur mkt som helst.. ångrar bittert att jag inte köpte en turbo från början.. men jag gillar ju allt annat på min bil

hurpass kompitabel är b18ft med t ex växellådan som sitter ihop med b18f. inte bara vxllådan, utan allt... ?

nå, att byta motor, eller att inte byta motor, det e frågan..
Ja men du skriver GLT, det är inte en turbomotor i GLT.

Hur som helst går det utmärkt att trimma en sugis hur mycket som helst, men till ett högre pris både vad gäller svett och stålar. Men det är ju alltid skoj med en trimmad sugmotor.

Börja med det enkla, soppatryck/tändning och på med det bättre insuget. Sen kan du alltid låta gröpa ur insuget också.
Saab 900 SET Coupé -95
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Att byta till en turbo i en es har gjorts förut men jag anser inte att det är värt det med allt jobb. du måste alltså ha rubbet , kablar, databoxar, bränsle pump m.m och så måste du ju regga om bilen och hålla på.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

plana toppen på en 480 (utan 2,ol motor) känns lite over kill med tanke på att den är helt plan från början. Allt förbränningsutrymme är i kolvtoppen. Vill man höja kompet får man svarva ner kolvarna något och plana blocket. Alt. ta en motor från en -87 som har 10,5 i komp från början
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
V70

Inlägg av V70 »

När du ändå håller på... är det inte bättre o ta framvagnen från en S7V40 med en 2.0T eller t4 motor.... en betydligt mer driftsäker kombination och sen en låda som håller!!!
122. Jonas Andersson
Kontakt:

V70 skrev:När du ändå håller på... är det inte bättre o ta framvagnen från en S7V40 med en 2.0T eller t4 motor.... en betydligt mer driftsäker kombination och sen en låda som håller!!!
Vad vet du om drifsäkerhet? 1,7 motorn är det inge fel på. Lådorna är inte heller nån direkt skandal. S/V40 använder i grunden samma låda. Så det så.
Saab 900 SET Coupé -95
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Nja S/v40 använder renault lådan till 1,6-1,8-2,0. Till 2,0 kan man välja volvolådan som tillval. 2,0T och T4 har volvolådan standard. Volvo lådan är i princip samma som 850-S/V70.
Man ser lätt skillnad på det på växelspaken. De som har backen med backspärr bredvid ettan har renault låda.
De som har backen under femman har volvolåda
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Även S/V 40 med 1.9L turbodiesel som för övrigt är samma som den som satt i 440/460 är samma och heter JC5, 2.0ans låda heter också JC5.
1.6 och 1.8 versionerna av S/V 40 har en låda som heter JB3, men den har tunnare drev så den är inte att rekommendera till en turbo.

Kugghjulen på JC5 är något bredare än de på JB3. Ytbehandling på axlar och kuggar kan också variera.
JC5 differential arbetar med koniska lager och JB3 med rullager.

Ska posta lite specifikationer typ utväxling o liknande senare.
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

kolla, sån här info är guld värd, den dagen man skrotar lådan.
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Skriv svar