Motor misständer, B20F

019 Johan Bertilsson
Kontakt:

Motor misständer, B20F

Inlägg av 019 Johan Bertilsson »

Jag har ett litet skumt problem i min 460 -95 med en B20F i. Vid liten acceleration så accar den något ojämt, inga större saker men ändå, kanske har något samband. Problemet är att på sista tiden så har motorn börjat misstända när man kör, ibland varje dag, ibland oftare eller mer sällan, men det har blivit mer och mer vanligt. Frågan är vad som är fel... Saker jag har gjort än så länge:

Jag började med att byta tändstift, tändkablar, rotor och fördelarlock. Ingen skillnad alls... Från skroten har jag hämtat och bytt tändmodul först, ingen skillnad. Jag plockade av databoxen på min, och den luktar något bränt, så här hittade jag felet! Trodde jag... Satte i en annan begagnad (som inte luktar bränt), men fortfarande ingen skillnad... Jag har även provat att byta impulsgivaren med den som sitter i min 480 (med samma artikelnummer enligt reservdelskatalogen), 480:n går fortfarande lika bra och 460:n lika dåligt... Jag har lossat alla kontakter jag kan hitta och sprajat på kontaktsprej, men inget har hjälpt än så länge. Jag har slut på idéer nu, någon som har några fler tips? Jag har kollat efter felkoder med, men den visar inga...

Tacksam för lite fler idéer...
/Johan
480 ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej, det kan vara så att den inte får tillräckligt med bränsle, mät upp hur mycket den ger det finns några innlägg här på sidan av Mogge hur du mäter upp det lycka till och hör av dej om du inte hittar felet för du VET att på den här sidan får du alltid svaret till sist :shock:
mvh
Chrille
019 Johan Bertilsson
Kontakt:

Inlägg av 019 Johan Bertilsson »

Jo, jag har med funderat på bränsletillförseln, tycker bara att den inte borde misstända på det det viset, dvs det har ingen större betydelse om jag kör i 50 eller 110, den kan hålla på som den vill ändå... Men jag ska byta bränslefiltret har jag tänkt, tror aldrig att det är bytt nämligen... (Jag köpte bilen -97, och jag har aldrig bytt... Det är hög tid alltså...) Ska prova med detta först, blir det inte bättre ska jag mäta hur mycket bränsle pumpen orkar med.

Tack för tipset! Och ja, jag vet att rätt svar dyker upp här förr eller senare... Jag drar mig lite för att lämna in den på Volvo, jag har läst lite i deras servicebok... Står lite typ såhär: "Mät den och den givaren, verkar allt bra? Prova och byt styrboxen, funkar det nu?" Utbytesstyrbox kostar lite drygt 7000:-, det kan bli lite dyrt om de får hålla på som de vill därinne...
/Johan
480 ES -87
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

019 Johan Bertilsson skrev:Jo, jag har med funderat på bränsletillförseln, tycker bara att den inte borde misstända på det det viset, dvs det har ingen större betydelse om jag kör i 50 eller 110, den kan hålla på som den vill ändå... Men jag ska byta bränslefiltret har jag tänkt, tror aldrig att det är bytt nämligen... (Jag köpte bilen -97, och jag har aldrig bytt... Det är hög tid alltså...) Ska prova med detta först, blir det inte bättre ska jag mäta hur mycket bränsle pumpen orkar med.

Tack för tipset! Och ja, jag vet att rätt svar dyker upp här förr eller senare... Jag drar mig lite för att lämna in den på Volvo, jag har läst lite i deras servicebok... Står lite typ såhär: "Mät den och den givaren, verkar allt bra? Prova och byt styrboxen, funkar det nu?" Utbytesstyrbox kostar lite drygt 7000:-, det kan bli lite dyrt om de får hålla på som de vill därinne...
Finns många kassa styrboxar på skroten också tyvärr.. Vi brukar fråga snällt om vi kan få provköra boxen först så man inte får en kass igen. För det låter precis som ett styrbox fel.
Skriv svar