Hej. Jag är en nybliven ägare till en Volvo 480 ES -87. Har ingen stor erfarenhet av bilar; är 18 år. Tog körkort i november och 480n är min första bil.
Det är så här att min bil är lite "egen". Hon har lagt av ungefär 5 gånger då precis efter jag har växlat och då jag ligger på ett ganska lågt varvtal. Jag lade märke till att då jag kopplade ur så sjönk varvräknaren dramatiskt, nästan ner till 0. Och ibland så la bilen av. Jag har bytt nån "tomgångsstabilisator" och tycker att det är lite bättre med tomgången nu. Har inte kört så mycket efter det så jag vet inte om bilen fortfarande kan lägga av.
Sen så har jag ett annat jobbigt problem: då jag har kört bilen ett tag och stannar den så startar den inte ibland. Ibland så funkar det, ibland inte. Startmotorn verkar snurra så jag vrider om nyckeln, och bensinpumpen verkar funka. Om man väntar ett tag och låter bilen "svalna" så fungerar det ibland, som sagt. Och ibland så går det inte att få igång henne på ett längre tag. Har fått bogsera två gånger.
Hoppas att någon vet vad som kan vara fel.
Mvh // Gustav.
Har problem med min 480!
-
Gustav
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 03 jun 2005 19:01
- Ort: Ockelbo
- Kontakt:
-
Martin
- Inlägg: 472
- Blev medlem: 18 feb 2004 12:40
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Har problem med min 480!
Titta på alla kontaktdonen (vet inte riktigt hur många du har ES:n), skala bak plasten så du kan se om sladdarna sitter i kontaktstycket ordentligt, o så dom inte ligger emot varandra. För volvo tog till dom sladdarna lite dåligt, så dom kan dras ut när man gasar.Gustav skrev:Hej. Jag är en nybliven ägare till en Volvo 480 ES -87. Har ingen stor erfarenhet av bilar; är 18 år. Tog körkort i november och 480n är min första bil.
Det är så här att min bil är lite "egen". Hon har lagt av ungefär 5 gånger då precis efter jag har växlat och då jag ligger på ett ganska lågt varvtal. Jag lade märke till att då jag kopplade ur så sjönk varvräknaren dramatiskt, nästan ner till 0. Och ibland så la bilen av. Jag har bytt nån "tomgångsstabilisator" och tycker att det är lite bättre med tomgången nu. Har inte kört så mycket efter det så jag vet inte om bilen fortfarande kan lägga av.
Sen så har jag ett annat jobbigt problem: då jag har kört bilen ett tag och stannar den så startar den inte ibland. Ibland så funkar det, ibland inte. Startmotorn verkar snurra så jag vrider om nyckeln, och bensinpumpen verkar funka. Om man väntar ett tag och låter bilen "svalna" så fungerar det ibland, som sagt. Och ibland så går det inte att få igång henne på ett längre tag. Har fått bogsera två gånger.
Hoppas att någon vet vad som kan vara fel.
Mvh // Gustav.
Är tomgången dålig annars? För på min räckte det med att höja tomgången för att motorn skulle få en helt annan karaktär.
Bra bilval för övrigt..
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
-
Folke_
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 01 apr 2005 17:04
- Ort: Vindeln
- Kontakt:
Re: Har problem med min 480!
Jag hadde sama problem med min -87a.....
Men på min så var det kamaxeltätningen vid fördelaren som var slut = Olja i fördelaren och oljeavlagringar i fördelaren....så ja bytte fördelare å tätning...
Men på min så var det kamaxeltätningen vid fördelaren som var slut = Olja i fördelaren och oljeavlagringar i fördelaren....så ja bytte fördelare å tätning...
480 "E-rotic Sportscar" -87

-
Gustav
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 03 jun 2005 19:01
- Ort: Ockelbo
- Kontakt:
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster