Jag har byt motorvaggan på bilen och det gick bra inte snabbt men allt gick bra, och då tänkte jag när jag än då hade uppe bilen på pallbokarna att jag skulle byta kopplingen och GDS boken har jag ju så jag satte i gång och har tagit loss motor kudden vänster fram och driv axel och broms och sånt på vänster sidan och bulltarna runt om växellådan förutom i bak...jag fattar inte hur jag ska göra med start motorn får jag typ in lill fingern till inte mycket mer och motor kudden i bak och!?...och boken säger bara att lossa den och den och den bullten men inte VAR det sitter typ...hittade ju fan start motorn för en timme sedan och jag började klockan 9:00 i morses!?...det är 9 timmar sedan.
Ja....va fan ska jag gör någon som har bättre förslag än det jag har?...jag funderar på gaffel truck och sedan vinkel slipp...då kommer jag i alla fall åt...
Men men...det är väl priset man får betala för att man ville lära sig att göra det...
Nu ska vi se det bakre motorfästet sitter i 6 skruvar om jag kommer ihåg korrekt och du ska lossa de som sitter raktigenom fästet och lådan 2st, samt lossa antingen de som sitter rakt igenom fästet eller de 2 som sitter fast i ramen. Start motorn är inte rolig att ta bort för det sitter en värmeplåt över den och den är riktigt jävlig att få bort, det sitter en liten skruv längst uppe på den och man kan känna den med fingret. sen har du ju alla stag som sitter överallt bakom motorn och de måste bort med har jag för mig. När vi bytte koppling så renoverade vi även start motorn och den kan vara ett bra tipps att du gör det med.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Hallon...hörde du inte kom hem föräns i kvällningen vid ett tiden.....
okej....jag har precis dragit ur kablarna och så ur "hållet" från startisen...men jag fattar inte hur jag i hela himlen ska få loss startisen...kompisen sa det att den kanske kunde sitta kvar...vi har nästan fått loss lÖddan men den sitter fast bort i bak någonstans....
Vad ska göras vid startisen då!?...behöver byta typ!?..på vilket sätt ?
Tjenare
I start motorn sitter det 4 kol som slits med tiden och när de är för slitna så händer det inte så mycket från startisen och man måste in där och ta loss den igen. En annan sak som är bra att göra med den är att rengöra de yttre kontaktytorna och smörja in med lämpligt fett. Om du är ännu mer noggran så kan du ju smörja de rörliga delarna i den. Den ytan som kolen glider på sitter det spår i och de kan du skrapa upp så de tranporterar bort sotet som de ska göra. Du kan även plana koppar ytan med ett fint sandpapper. Jag tror att lådan sitter kvar för dig i just start motorn och själva startisen sitter i tre skruvar som går igenom lådan. Har för mig att det är tre iallafall.
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Nu har jag fixat det i alla fall...bilen funkar fint fick i hop grejerna nyss och va och besiktigad om bilen och så!?.....
Nu är det bara så att en slang till turbon har gått av och den kommer på onsdag...kan jag köra bilen än då?..det är slangen som sitter högst upp av dom tre vita...bilen går och funkar fint...men vi just gasning så drar turbo mätaren i väg väldigt...och går in på det röd...och när jag släpper så låter det som jätte dumpen.....
Jag kan rekommendera dig att INTE gasa på så mycket för då kan du få byta lite andra prylar på bilen. Det låter iallafall som att det kan vara slangen till turbons styrbox som är ur iallafall. Att den dumpar så är just för att du får ett så högt tryck från turbon. Du kan nog köra med bilen om du tar det lungt.
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
ja...jag får slangen på onsdag så det dröjer ju ett bra tag tills dess om man säger så!?....
nä jag märkte det att när turbon kommer in på det gula så drar den bara i väg...och sedan om det blir för högt så är det nästan som bilen tjöver sig...det "slår" till i hela bilen....så som sagt...får ta det lungt och kolla på turbo mätaren....
det är slangen som sitter övers på¨dossen på torpeden och sedan går ner till grenröret typ..