Hasighetsgivare

Skriv svar
no_brakes
Kontakt:

Hasighetsgivare

Inlägg av no_brakes »

Någon som vet vart hasighetsgivaren sitter på en volvo 460 turbo?
är det den som sitter precis under startmotorn eller sitter den nån annanstans?
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Det är den givaren ja. Den sitter itryckt i lådan och fastsäkrad med en skruv.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
no_brakes
Kontakt:

Inlägg av no_brakes »

Sellgren skrev:Det är den givaren ja. Den sitter itryckt i lådan och fastsäkrad med en skruv.
Jaha.. det var ju sådär.. vet nån om den går att få loss utan att plocka bort turbo osv?
verkar som något har blivit fel på den under motorbytet, varken hasighetsmätare, genomsnitts förbrukning eller genomsnitts hastighet funkar..
Hastighets mätaren kan komma upp o vibrera runt 20km/h ibland men då kör man mycket fortare än så..
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Ska se nu när vi bytte koppling på en av mina 480s så kopplade vi ur lite kablar för att komma åt. Men iallafall så funkade inte hastighets mätaren när jag skulle provköra bilen. Så jag bytte givaren men ingenting blev bättre för det. Då tog jag och kikade lite på kontakten och såg att det lite längre upp på kabelstammen satt en likadan hon kontakt som den jag trodde att givarkabeln skulle sitta i, pluggade i den dår och vips så funkade mätaren. Jag vet inte riktigt om det kan vara så här i ditt fall då bilen var en 87a men du kan ju kika på det iallafall. Om det inte skulle vara så lätt så tror jag inte att man måste ta bort så mycket runt givaren det beror väll på hu stora nävar du har.
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
no_brakes
Kontakt:

Inlägg av no_brakes »

Sellgren skrev:Ska se nu när vi bytte koppling på en av mina 480s så kopplade vi ur lite kablar för att komma åt. Men iallafall så funkade inte hastighets mätaren när jag skulle provköra bilen. Så jag bytte givaren men ingenting blev bättre för det. Då tog jag och kikade lite på kontakten och såg att det lite längre upp på kabelstammen satt en likadan hon kontakt som den jag trodde att givarkabeln skulle sitta i, pluggade i den dår och vips så funkade mätaren. Jag vet inte riktigt om det kan vara så här i ditt fall då bilen var en 87a men du kan ju kika på det iallafall. Om det inte skulle vara så lätt så tror jag inte att man måste ta bort så mycket runt givaren det beror väll på hu stora nävar du har.
Ja jag får väl kika på det.. så jäkla typiskt när man fått ihop allt.. men men,
kommer du ihåg om givaren var dyr?
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Några 10or, nä seriöst ingen aning vad den kostar hade en extra hemma redan.
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Det är sällan fel på hastighetsgivaren, 95% kontaktfel
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
no_brakes
Kontakt:

Inlägg av no_brakes »

boostofta skrev:Det är sällan fel på hastighetsgivaren, 95% kontaktfel
Får hoppas på det, får se om jag kan hitta kabeln och följa den till någon kontakt..
no_brakes
Kontakt:

Inlägg av no_brakes »

Får ingen riktig koll på vad som är fel, hastighets mätaren kan komma upp till 20-30 under acceleration annars är den död, har hänt att den legat o ryckt lite grann nån gång..
Ingen annan del som är beroende av hastighet fungerar heller, t.ex. trippmätare, genomsnittshastighet, genomsnittsförbrukning, hur långt man kommer på tanken osv..

Måste verkligen få ordning på detta då bilen ska lämnas i inbyte på torsdag nästa vecka och jag vet inte hur de ser på det problemet..
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Om all annan elektronik fungerar ok så misstänker jag att det är kallödningar (kontaktfel) vid anslutningarna till hastighetsmätaren.
Förslag:
Demontera instrumentpanelen och löd om alla "tunga" anslutningar (kontakternas anslutningar till kretskortet som har med hastighetsmätaren att göra).
Jag hade detta fel för 25 år sedan på min ES87.
Esko
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Ska naturligtvis var för 15 år sedan.
Esko
no_brakes
Kontakt:

Inlägg av no_brakes »

020, Esko Antikainen skrev:Hej!
Om all annan elektronik fungerar ok så misstänker jag att det är kallödningar (kontaktfel) vid anslutningarna till hastighetsmätaren.
Förslag:
Demontera instrumentpanelen och löd om alla "tunga" anslutningar (kontakternas anslutningar till kretskortet som har med hastighetsmätaren att göra).
Jag hade detta fel för 25 år sedan på min ES87.
Esko
det har jag gjort utan resultat..
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Prova att titta i kontakten mellan instrument och kablage, dessa stiften är de nedersta i en av kontakterna (har du bredband så gå in på EU 480 hemsidan o ladda ner elschemat)

Prova att rengöra kontaktera, slipa gärna med typ en nagelfil (sådan av sandpapperstyp)

Jag passade på att smörja kontakten med kontaktspray då jag hade av min o bytte lampor, då föll hastighetsgivaren bort! De flesta oljer och fetter är nämligen dielektriska! Givarsignalen är väldigt svag och kan falla bort lätt!

Mvh Jonas
Skriv svar