Hej!
Som rubriken lyder så har jag svårt att få igång bilen.
Förra veckan var jag i fjällen och då gick bilen som en klocka, men allt sedan jag kom hem så har den varit svårstartad. Jag får använda gasen för att få igång den och när den väl går igång får jag använda gasen för att den ska hålla sig igång eftersom tomgången är så låg.
MEN, när motorn är varm så är det inga problem att starta den och tomgången är bra.
Vad kan tänkas vara fel?
Vänlig hälsning
Henrik
Problem att starta bilen...
-
Hanki
- Kontakt:
-
boostofta
- Kontakt:
Det lutar åt tempgivaren.
kontrollera att kablarna till denna är ok, speciellt vid kontaktstycket "rulla" av gummiskyddet och se så kablarna inte är avbockade eller skaver mot varandra. Är detta OK så mäter du resistansen på givaren, försök göra detta vid en motortemp som du känner till. ex 10 grader C ute, kör ca 1 min, bör vara 20 C motortemp.
Skriv motor typ och årsmodell oxå är du snäll
Ett annat fel kan vara vevaxelgivaren, men då brukar man även få fenomenet "stannar under färd".
kontrollera att kablarna till denna är ok, speciellt vid kontaktstycket "rulla" av gummiskyddet och se så kablarna inte är avbockade eller skaver mot varandra. Är detta OK så mäter du resistansen på givaren, försök göra detta vid en motortemp som du känner till. ex 10 grader C ute, kör ca 1 min, bör vara 20 C motortemp.
Skriv motor typ och årsmodell oxå är du snäll
Ett annat fel kan vara vevaxelgivaren, men då brukar man även få fenomenet "stannar under färd".
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
Hanki
- Kontakt:
-
boostofta
- Kontakt:
Det är inte så att du fått vatten i bensinen på någon mack när du var i fjällen??? Sen kan det ju vara så att det är dags att serva bilen. Brukar vara sånt som gäller när "mirakel" flaskorna hjälper 
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
Hanki
- Kontakt:
- 211#Christer Lindström
Hej har råkat ut för ungefär samma fel som du, jag bytte tempsensorn och sen har allt funkat bra, men läste i ett inlägg från Esko att han hade mätt upp sensorn (den gamla) efter bytet och att den gamla visade rätt värden, så jag gjorde som Esko mätte upp den gamla och den visade precis som hans rätt värden, så man vet aldrig
mvh
Chrille
mvh
Chrille