Generatorn

ekebjär
Kontakt:

Generatorn

Inlägg av ekebjär »

Hej, jag har ett litet problem.

När jag mäter på generator så står det att den laddar 14,5 V på tomgång
och när jag mäter på batteriet står det bara 13,5 på tomgång.
Ska det vara så stor skillnad mellan punkterna.

Jag frågar detta eftersom bilen inte startar ibland.

Det kan vara något som drar tjuvström också men jag vet inte vad det skulle vara, läste något om lampan i motor-rummet innan, att den kunde dra tjuvström.

MVH Martin
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

I den perfekta världen ska det inte vara någon skillnad. Du har alltså ett spänningsfall på 1 volt. Belasta gärna batteriet med belysning eller bakrutevärmaren så du verkligen får fram spänningsfall (generetorn får jobba)

Det är inte ovanligt med så stora späningsfall men det är ju bra att kunna få ut det sista, framför allt så kan du ju mäta på dina strålkastarlampor vad du får fram! 10% späningsfall resulterar i betydande förluster i belysningstyrka!

Prova mät, mellan plus på batteriet och plus på generatorn. Flytta dina mätspetsar från pluspolens pol, utåt på batterikableskon osv. Då får du fram var späningsfallen är på plussidan.

Gör sedan samma på minussidan.

Summan av spänningfallen är lika med det totala spänningfall du fått fram.

Min erfarenhet är att det förekommer spännigsfall på plussidan, det är en relativt klen kabel.

Att din bil inte startar? På vilket sätt? Drar startmotorn eller klickar den? Hur ser jordförbindelsen ut mellan motor o chassie ut?

Mvh Jonas
ekebjär
Kontakt:

Inlägg av ekebjär »

Det är spänningsfall på plusspolen när jag flyttar mätspetsarna. ca 0.3 V
Ja det är ju en klen kabel och anslutningarna ser förjävliga ut.
Ska man byta hela kabeln eller?

Startmotorn går ett par varv sedan så orkar den inte mera. Jag har mätt på generatorn vid olika tillfällen och har märkt att den laddar olika ibland.
Jag tog ut laddningsrelä´t puttsade och rengjorde det lite en gång då laddade den bra igen. vet inte om det glappar eller når för relä´t är rätt så nytt liksom batteriet.
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Frågan är då exakt vart spänningsfallet är.

Om du mäter med båda spetsarna från pluspolen och sedan flyttar ut din ena spets mot generatorn. Du pratade tidigare om 1 volts spänningsfall.

Jag bytte ledningen på min förra bil, drog upp den direkt till batteriet, för det sitter ju en delning på pluskabeln en bit ned. Om du vill behålla orginalet så kan du ju åka till en bilel-firma som kan pressa kableskor till dig.

Varför laddningsregulatorn/generatiorn laddar olika har jag ingen bra förklaring på.

Frågan är ju om det är batteriet, laddning, startmotor eller ledningarna som skapar startproblemen. Normal bör ett batteri inte gå under 10 volt vid start.

Kan du byta batteri med någon annan bil? Då får du bra svar på batteriet.

Har du kollar med att sätta en startkabel mellan jord (batteri) och motorn (på lämpligt ställe) för att slå ut ev jordproblem i minusledningen?

Mvh Jonas
ekebjär
Kontakt:

Inlägg av ekebjär »

Den pluskabeln som går från generator till batteriet delar den sig någon stans eller är det barra att riva väck den och sätte dig en ny grövre kabel.

Hur menar du med att sätta startkabel mellan jord och motor, en permanent eller bara för att mäta.
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Precis, sätter man startkabeln som jord så "kopplar" man ju bort den ordinarie (parallellkoppling) kabeln, är det något fel i jordledningen så försvinner detta problem.

Det är ett enkelt sätt att få bort problem i matningen, tyvärr så är det inte lika enkelt på plussidan.

Mvh Jonas
ekebjär
Kontakt:

Inlägg av ekebjär »

Den pluskabeln som går från generator till batteriet delar den sig någon stans eller är det barra att riva väck den och sätte dig en ny grövre kabel.
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Jag är lite osäker på vart kabeln förvinner från batteriet, det sitter ett gren en bit ner på pluskabeln, troligen går generatorkabeln på här. Där kan du nog klippa den, o klippa i andra änden. Sen är det bara att dra om.

Mvh Jonas
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

om jag inte minns fel så är plus kabeln som ett Y, det kan nog skilja på årsmodeller och motorer.
1 kabel till startmotor 1 till generator och 1 till batteri.
Delningen där dessa sitter ihop kan vara ett kontakt problem.
Tror mig minnas ett rikt värde på 0,15v spänningsfall mellan generator och batteri. 0,3v låter lite och lär inte ge upphov till startproblem.
En kombination med en generator som laddar för lite kan klart ge problem. Men 14,5v är ju helt OK

Vad har du för vilospänning innan du startar, med tändning av???
Slå på tändningen vad är spänningen då?
Försök starta motorn, vad sjunker spänningen till??
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Skriv svar