Justering av vxl-spak

Skriv svar
Sellgren
Kontakt:

Justering av vxl-spak

Inlägg av Sellgren »

Hej
Har märkt att på två av mina 480s att vxl-spaken inte ligger i rätt läge på vissa växlar. Éx den ena är 5an svår att få i och på den andra får man bara i ettan om man lyfter på backspärren. Det jag undrar är om det går att justera någonstans så att alla växlarna går i lätt.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
yo84
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

Jajjamän..under bilen har du klart synligt staget som går till vxl lådan. Denna går att justera och påverkar ovan nämda problem. Men ett tips är att samtidigt byta dom busningarna som finns i länkaget..borde inte kosta mycke. kan bli bra med att byta busningarna bara. :D
Snart ska den finslipas! :)
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Bussningarna till V/S-40 ska visst passa.
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Finns annars bussningar till 400 serien, vill minnas att det kostar under 100 svenska pengar och det är simpelt att byta. Börja inte justera förrän du har bytat bussningarna. Det kan bli mer problem än du hade innan.

Lycka till
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Det finns en art om bussningsbyte på 480 center.

Mvh Jonas
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Tack för alla svar. Jag tänte väll att felet låg i spaken.
Ska ta och kika närmare på bilarna när snön smälter och det går mot varmare tider :)
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Jag har med intresse följt debatten i ämnet och erinrar mig nu att för ca 10 år sedan hade jag ett liknande problem. 1:ans växel och backväxeln var i det närmaste omöjliga att få i. Vid felsökningen konstaterade jag att det var glapp mellan växelspaken och armen fram till växellådan. För att lösa det akuta problemet satte jag in två O-ringar ( av lämplig storlek) på bägge sidor om infästningen till växelspaken. Efter detta fungerade allt ok och jag har faktiskt inte gjort något sen dess. Växellägena fungerar fortfarande helt ok i dag :D
Esko.
turbo power
Kontakt:

Inlägg av turbo power »

hejhej jag har samma problem med min har bytat främre bussnigar men den som siter i först läncken eller vad man ksa säga får jag ej av hur gör man för att få av den ser fan bara ut som en pinne som siter igenom där som man ska trycka ut
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Tjopp!

Främre lagret som Volvo kallar den, den en rund plastbit som är delad. När man försöker få ut den kan den dela på sig o fastna i sergersäkringsspåret.

Bort med sergersäkringen.

Dela gärna länkaget vid den andra leden (skruven) så blir det lättare att komma åt. Man får alltså skjuta över gummiskyddet.

Jag brukar hugga bort den lite försiktigt med en skruvmejsel eller elda bort den med gassvetsen.

Mvh Jonas

För den som vill kolla vart glappet är i länkaget, kryp under bilen och låt någon "ricka" i länkaget. Då ser man snart vart det glappar.
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Hej!
Om jag minns rätt så sitter "pinnen" med en insexskruv. Pinnen kom inte ut med handkraft så jag använde en styrledsavdragare och tryckte ut den.
Esko
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Vi pratar kanske om olika ändar på bilen? :lol:

/Jonas
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Hej alla!
Till Jonas, det verkara vara så. Vi avvaktar och ser vad frågeställaren kommer fram till.
Hälsningar Esko
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Man kan ju kolla på denna länken oxå http://www.480center.com/servlet/user?a ... icle&id=25

Själv hade jag problem med att få i femman idag, men det berodde nog mer på all snö som packats under bilen efter jag farit genom stora snödrivor! *S*

Mvh Jonas
turbo power
Kontakt:

Inlägg av turbo power »

hej hej tack för alla svar jag har bytat allt som gjick och den går bätre nu men är ändå svår att få i backen vad kan det bero på
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Prova lyft på damasken vid spaken och kontrollera själva kulissen som hindrar backen från att gå i.

Mvh Jonas
turbo power
Kontakt:

Inlägg av turbo power »

hej ok ska ta en titt men backen kan gå i äfter lite provande o så men 5an moste man nästan slå i alltså trycka spaken så hårt man bara kan mot vägen sen i 5an det är inte alltid det går häller vad är fel där kan man stäla in det på något annat vis med eller
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

En liten kompleterande fråga, om du kör i femman och gasar/släpper gas. Rör sig spaken mycket då?

Detta felet kan bero på att huvudaxelns lager är på bommen, så hela axeln rör sig i växellådan.

Ett annat fel, som berör femman är den låsmuttern som håller femmans medbringare. Femmans växel sitter bakom den svarta kåpan på växellådan. Lätt att demontera (3 skruvar) Pass på för det rinner ut lite olja.

Ytterligare ett fel som är rätt vanligt, men som berör samtliga växlar är för lite olja i växellådan. Orginaloljan är ickesyntetisk av 80-90 typ. En syntetolja brukar göra susen (75w-90)

Mvh Jonas
Skriv svar