Koppling/Lamell/Växellådeknas ?

Hanki
Kontakt:

Koppling/Lamell/Växellådeknas ?

Inlägg av Hanki »

Hej!

Det är en sak som irriterar mig mycket på min 480 Turbo. Nästan varje gång jag står stilla och ska köra iväg så känns det som om något "glappar" i växellådan, ungefär som något slår "till". Detta får till följd att hela bilen vibrerar vid start, ibland kan detta utebli (1 på 100) om jag får till en riktigt mjuk start. Kopplingen tar för övrigt väldigt långt ner och jäkligt tvärt också.

Kan tillägga att detta händer även om man provar att starta på tvåan eller trean och att det här glappet INTE känns under färd och koppligen slirar absolut inte.

Kan det vara något med lamellplattan som gått åt skogen? Inget fel på drivknutarna är det heller.

Tack på förhand / Henke
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

kan inte svara på det huvudsakliga problemet, men det går att justera kopplingen så den tar i normalare höjd om du följer kopplingsvajern hela vägen fram så ser du..
Hanki
Kontakt:

Inlägg av Hanki »

Hej!

Ska kolla lite på det. Får åka omkring med det här lilla problemet nu under vintern och kolla lite närmare på det sen till våren.

Tack för svar iaf!

/Henke
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

känner igen det om det beter sig som att det inte finns ngt dragläge, stämmer det?
Hanki
Kontakt:

Inlägg av Hanki »

Precis så!

Den hugger till på en gång vilket får hela bilen att vibrera som bara den. Känns som något glappar där och helt plötsligt slår till... tycker inte att det är lika farligt när man ska backa.

/Henke
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Går att vänja sig vid. :wink: Tror tyvärr det är kopplingsbyte som gäller, för det är på kopplingssidan och inte drivningen det är fel. Sen är det upp till dig om du orkar byta det eller om du ska stå ut med det ett tag till.
Hanki
Kontakt:

Inlägg av Hanki »

Ok då vet jag.

Får se om jag fixar det i sommar... som det är nu så får det vara.

Tack för svar!
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Olja som har bränt fast på lamellen kan ge liknande symptom likaså om lamellen kärvar/går trögt på splinesen.
Skriv svar