Rengöring EGR
-
Sellgren
- Kontakt:
Rengöring EGR
Detta kanske är en dum fråga men hur gör man igentligen rent EGR systemet ? Vad ska man göra rent och hur med vad ?
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
-
Mogge
- Kontakt:
Hej Tommy!
Vanliga fel är att det blidas sot och avlagringar i rör och själva ventilen.
Vissa ventiler, där är själva membranet öppet så man kan skriva bort själva vakumklockan, om det är så på 480 vet jag inte (kör endast turbo!........än så länge!) Då kommer man åt att rengöra i själva ventilen.
Kan man så brukar jag värma med gasvetsen, då bränns all skit bort, men som jag skrev ovan, kolla membranet.
Alternativ två är att man försäker med exempelvis roterande stålborstar ta bort avlagringar. En kombination av både svets och stålborste brukar vara det bästa.
Annars rengör man normalt inte systemet, inte vad jag vet iaf. En vanlig bilverkstad skulle säkert byta ut komponenterna.
Mvh Jonas
Vanliga fel är att det blidas sot och avlagringar i rör och själva ventilen.
Vissa ventiler, där är själva membranet öppet så man kan skriva bort själva vakumklockan, om det är så på 480 vet jag inte (kör endast turbo!........än så länge!) Då kommer man åt att rengöra i själva ventilen.
Kan man så brukar jag värma med gasvetsen, då bränns all skit bort, men som jag skrev ovan, kolla membranet.
Alternativ två är att man försäker med exempelvis roterande stålborstar ta bort avlagringar. En kombination av både svets och stålborste brukar vara det bästa.
Annars rengör man normalt inte systemet, inte vad jag vet iaf. En vanlig bilverkstad skulle säkert byta ut komponenterna.
Mvh Jonas
-
Dan.P
- Kontakt:
-
020, Esko Antikainen
- Kontakt:
Hejsan!
Fungerar EGR ventilen eller har du problem?
För att kolla funktionen kan du gå in på min hemsida
http://members.chello.se/eskoa/480 för att se hur man gör.
På 480 går det bra att demontera själva ventilen och rengöra.
För rengöring kan du använda det man man köper som tillsatsmedel till bensinen för rengöring av insprutare mm. Det löser alla sotavlagringar direkt. Om du har stopp i anslutningsledningarna så så gäller mekanisk bearbetning med t.ex en svetstråd eller dylikt.
Lycka till.
Esko
Fungerar EGR ventilen eller har du problem?
För att kolla funktionen kan du gå in på min hemsida
http://members.chello.se/eskoa/480 för att se hur man gör.
På 480 går det bra att demontera själva ventilen och rengöra.
För rengöring kan du använda det man man köper som tillsatsmedel till bensinen för rengöring av insprutare mm. Det löser alla sotavlagringar direkt. Om du har stopp i anslutningsledningarna så så gäller mekanisk bearbetning med t.ex en svetstråd eller dylikt.
Lycka till.
Esko
-
Sellgren
- Kontakt:
Hej
Tack för de svaren jag fått nu har jag nog fått grepp om hur och vad som ska rengöras. Jag har inga problem med EGR systemet vad jag vet men det ligger ju som en service åtgärd att kontrollera och rengöra EGR systemet.
Tack för de svaren jag fått nu har jag nog fått grepp om hur och vad som ska rengöras. Jag har inga problem med EGR systemet vad jag vet men det ligger ju som en service åtgärd att kontrollera och rengöra EGR systemet.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
-
Mogge
- Kontakt: