Missljud från motorn

Skriv svar
Hanki
Kontakt:

Missljud från motorn

Inlägg av Hanki »

Hejsan!

Har ett missljud från motorn som jag är lite oroad över. Det uppkommer när motorn ligger på ca 2100 varv, men försvinner då jag går över eller under det varvtalet.

Det skramlande/rasslande ljudet dyker upp vid såväl acceleration som vid motorbromsning och ligger jag och kör vid det varvtalet (ca 2100) så skramlar det hela tiden.

Kan tillägga att det låter även när jag trycker in kopplingen.

Bilen är en 480 88:a Turbo.

/Henke
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Är det ett högfrekvent skrammel eller lågfrekvent?

Upplever du det som det kommer från motorn, framtill, baktill?

Plåtarna runt katalysatorn, eller bikakan i katalysatorn kan lossa.

Låt någon stå bredvid bilen och varva upp den, om möjligt hissa upp den så någon kan krypa in under med en skruvmejsel och peta på möjliga detaljer.

Mvh Jonas
Hanki
Kontakt:

Inlägg av Hanki »

Hallå!

Det låter som det kommer baktill tycker jag. Låter ungefär lika mycket på båda sidorna av motorn (Vänster - Höger)

Katalysatorn är rensad, så den har ingen bikupa längre och plåten som sitter ovanför har jag nyss skruvat fast med flera plåtskruvar.

/Henke
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Om ljudet kommer stillastående så prova krypa runt bilen.

Vet inte om det inträffar på 480 men 240 had problem med bakre ljuddämparen, där en plåt lossade. Låter ju nästan som det.

Mvh Jonas
Hanki
Kontakt:

Inlägg av Hanki »

Hej igen!

Nu har jag kanske varit dålig på att förklara mig...

Ljudet kommer ifrån motorn, lite svårt att beskriva men det kommer baktill ifrån motorn och låter lika mycket från kamremssidan som på den andra.

Det låter även då jag står stilla. Öppnade huven och tog tag i gasspjället och gasade upp bilen tills det började skramla/rassla.

Avgassystemet bytte jag från kat och bakåt för ca 3 veckor sedan, det rasslade även innan. Passade även på att rensa katten vid det tillfället för att kolla om det var den som gav ifrån sig ljudet (hade tänkt rensa den ändå), men ljudet består.

Kan det vara nåt jävulstyg med turbon, den verkar då iaf ladda som den ska, och bilen känns inte på nåt sätt slö. Kan hända ibland att den börjar hoppa/rycka vid körning med 4:ans växel i 50-60 km/h. Den har även lite ojämn tomgång.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men det sistnämnda lär ju inte ha med det skramlande ljudet att göra.

/Henke
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Funderar lite på om något av löphjulen till kamremmen kärvar, och remmen slirar eller hjulet gnisslar.

Har du bytt dessa delar någon gång? De ska bytas vid 18000 mil. Eller så bör man byta när bilen är ca 10 år gammal.

Mvh Jonas
Hanki
Kontakt:

Inlägg av Hanki »

Hejsan!

Bilen har gått ca 15900 mil.

Nej, jag har inte bytt kamremmen eller dess löphjul, och vet inte när tidigare ägare gjort detta... så det är ju hög tid att göra detta. Kanske skulle börja med det och se om felet kvarstår.

Har också funderat på om det är nåt sånt som avger dessa ljud, men skrammlet låter ju lika mycket på båda sidorna av motorn. Kan ju iofs vara svårt att avgöra exakt var ett ljud kommer ifrån.

/Henke
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Hej
Jag förmodar att du har kollat att alla de värmesköldarna som sitter runt startmotorn sitter fast och det sitter ju en del stag bakom med. Det kan ju räcka med att det är en skruv som lossnat eller skruvat ut sig en bit.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Hanki
Kontakt:

Inlägg av Hanki »

Hej!

Nej, jag har inte kollat upp dessa plåtar... får ta och börja med det först.

Tackar för svar!
Skriv svar