Dumpventils installation

Skriv svar
Gäst

Dumpventils installation

Inlägg av Gäst »

Hej

Det har varit mycket prat om dumpventiler på forumet nu på sistone så nu tänkte jag passa på och visa min lilla dumpventils installation som äntligen blivit klar.

Vad tycker ni?

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh Erik
Användarvisningsbild
Björn #194
Kontakt:

Inlägg av Björn #194 »

Tjena Erik!

Jädrar va kul att se dina bilder på ditt mycket fina motorrum - ser ut som om du håller ordning på saker och ting, som sagt väldigt kul att se.

Oftast ser man kort på en nymonterad glänsande del som sitter monterad i ett skatbo....

Fortsätt det goda jobbet! Förresten, skriv gärna lite fakta om din bil - årmodell, modifieringar mm.

Ha de gött
Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Fint, Det gillar jag. Mycket snyggt
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej, snyggt motorrum, har en liten fråga om vad för sorts dumpventil du har, vet inte så mycket om dumpar men man vill ju lära sej, är det en öppen som du kör med på bilden eller? vilken skilnad gör det att man byter dump påverkas effekten eller vad :shock:

mvh Chrille
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Chrille

Jag kör med en Turbo XS typ H öppen dump ventil, laddtrycket dumpas alltså rakt ut i motorrummet med ett läckert pysande som följd.
När man kör med en öppen dump på en 480 så får man vid dumptillfället en för fet bränsleblandning beroende på att datorn redan beräknat bränsle/luft blandningen innan dumpventilen. När man sedan dumpar ut luften så får man för lite luft i förhållande till bränsle.
Det är därför som man egentligen ska använda en återcirkulerande dump på bilar som 480:n eftersom luften då dumpas tillbaka in i systemet och bränsle/luft förhållandet bibehålls.

Enligt de sakunniga så ska även dumpen monteras nära spjällhuset för att man ska få ut maximal funktion.

Att montera en ny dump ger inga extra hästar (förutom om din orginaldump läcker laddtryck) utan den gör snararare att du får bättre tillgång till de som du redan har.
Då du växlar stänger du spjället och laddtrycket som inte kan fortsätta framåt vänder istället och går tillbaka ner i turbokompressorn som då bromsas in. Detta sliter kraftigt på turbin bladen samtidigt som den får ett lägre varvtal. Efter du växlat och börjar att gasa så måste turbon återigen börja att bygga upp sitt varvtal, detta tar tid och bilen känns slö.
Med en riktig dump så dumpas luften ut istället för att gå tillbaka och turbon kan fortsätta att snurra fritt vilket i sin tur leder till att den bygger upp sitt varvtal snabbare då du går på gasen igen, man får en snabbare "spool up" tid och motorn känns piggare mellan växlingarna.

Hoppas att du fick svar på dina frågor :D

Mvh Erik
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej kompisar ni är otroliga :shock: som jag alltid har sagt vill man få svar så får man det här, och fort :lol: det är som om det är turbo i alla :P , visst Tack för en utmärkt lektion hur dumpen påverkar trycket, tror att jag börjar fatta det här med hur man trimmar en turbomotor :lol: kör själv just nu med en strypventil mellan WG:n och magnetventilen villket ger en snabb och bra respons på laddtryck och valfritt maxtryck, just nu är det vinter ju så jag har ställt ner trycket lite men jag saknar toppen på laddkurvan, så till sommaren tänkte jag prova Peters metod att fixa lite med boxen, som jag har förstått är perfekt ihop med "pys och stryp" Av andra här på sidan och på den här länken http://480center.com/ där bla. Peters tips och trix finns, man lär hela tiden, på dom drygt två år som jag har ägt en 480 har jag genom den här sidan lärt mej typ lika mycket om bilelktronik och turbotrim som jag under typ 40 år lärt mej om motorer och mekanik och ni vet allt det där man får i sej (jag är 55) 480:n är nog den roligaste bil jag haft nånsin, visst hade en trimmad VW med typ 110hk på sjuttitalet, då körde jag ifrån dom flesta, det gör jag FORTFARANDE med 480:n :twisted: He He

Mvh Chrille
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Gott snack Christer.. Mer trim kan aldrig vara dåligt eller? :wink: Ska plocka ner min växellådan för andra gången detta året.. Denna gången pga att diffen inte pallade effekten. Förra gången var det kopplingen, vilket är mer naturligt. Men med en frisk koppling och inte hjulspinn för ofta så går det problemfritt att ligga runt 1 bar.. Jag har själv skruvat ner det lite, för annars "toppar" effektkurvan rätt tidigt och den tappar på högre varv, men skruvar man ner lite på pysventilen så får man en fin balans mellan pys och motståndstrimet och då drar den balanserat från 3000 varv. Ska det pysas rejält så är det dock 1 bar som gäller.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej

Det verkar som om servern där bilderna ligger har dött :x .
Jag har lagt upp bilderna på ett annat ställe, här är länkarna till dem om ni vill kolla.

http://gmail.google.com/gmail?view=att& ... 485c567b57

Mvh Erik
jocke2
Kontakt:

Frågor om dumpen

Inlägg av jocke2 »

Hej Erik
Undrar lite vad det är för grejer som du har monterat på dessa bilder, samt var du köpt dem. Går i tankar om att göra en liknande installation så det skulle vara bra med lite info från en som redan gjort det.

Ha det bra
Joakim
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Snyggt motorrum.

En öppen dump på en liten motor ger nog några fler centimeter till den där V8an ;)
ejdepalm
Kontakt:

Inlägg av ejdepalm »

Hej

Jocke,

Dumpen är den Turbo Xs typ H dump (enkelkolv) som jag köpt från http://www.ss-performance.se. Tryckröret från intercoolern är handbyggt i 3mm rostfritt kastade ca 1500:- hos svetsverkstaden där jag fick det gjort.
Silikonslangen köpte jag i färdigkapade bitar från http://www.alutech.se/ tillsammans med de små slangklammrarna :wink:. Ett råd till alla som tänker göra något liknande är att köpa ordentliga klammrar, vanliga slangklammrar duger inte, tro mig jag försökte med det först men efter att ha blåst av tryckröret ett antal gånger så fick jag nog och köpte hydraulklammer med dubbla insexkruvar.

Filtret är ett Pipercross Vector som jag köpt tillsammans med 90-graders böjen ifrån Dalhems.

Hoppas att du fick några tip och ideer till ditt bygge :wink:

Dan.P, kan inte annat än att hålla med :D

Mvh Erik
Skriv svar