Hej, lagom efter det man storhandlat klart och man ska åka hem så har batteriet dött. Batteriet kommer från biltema. Argh... Nu vill jag köpa mig ett ordentligt batteri. Någon som har tips på vilket batteri som är bra/bäst?
//David
Batteri...
-
Carl-Johan Jarlevid
- Kontakt:
Re: Batteri...
Hej David!David skrev:Hej, lagom efter det man storhandlat klart och man ska åka hem så har batteriet dött. Batteriet kommer från biltema. Argh... Nu vill jag köpa mig ett ordentligt batteri. Någon som har tips på vilket batteri som är bra/bäst?
//David
Bara nyfiken - hur länge höll ditt batteri från Biltema?
Hälsningar Calle o kör försiktigt!
Medlem: 301
Medlem: 301
-
David
Jag köpte det i början på maj i år. Sen hör till saken att något i bilen tjuvdrog ström. Efter att jag fixade lite med lampan under motorhuven så verkar det ha försvunnit. Jag har varit tvungen att ladda upp batteriet två gånger. Nu vill jag bara ha ett nytt. Fick låna ett batterie av min granne (ett Varta) som han nyligen köpt till sin bil. Det var en enorm skillnad. Iaf kändes det som det.
//David
//David
-
022. Pär Renström
- Kontakt:
Re: Batteri
Håller med. Jag har ett Yellowtop och har aldrig nånsin varit utan ström, några timmar med bensinvärmaren gör inte det minsta...torheie skrev:Hei
Optima Redtop eller Yellowtop er best. Batteriet har meget god ytelse, ulempen er at det koster mye dollars
//Pelle

TurboVolvo även på jobbet.
-
Mogge
- Kontakt:
Hej!
Lite info om sk torra batterier
Optima batterier håller jag med om att dessa är toppen, det är de flesta batterier med uppsugen elektrolyt. Man kan tom laddar ur dessa (med en minsta ström) och sedan förvara dom oladdade!
Men de är lite svårare att sköta, de tål ofantliga urladdningar med stor ström men inte att laddas ur lite till de är tomma, då kan de ta skada.
Vanliga blöta blybatterier tål en liten urladdning bättre, men de tar även skada dessa. Så ett batteri bör alltid vara fulladdat.
Ett urladdat batteri som starthjälper igång behöver kanske 1-2 veckor på sig att bli fulladdat vid normal körning. Ett tomt batteri bör man alltid ladda fullt så snart som möjligt.
Mvh Jonas
Lite info om sk torra batterier
Optima batterier håller jag med om att dessa är toppen, det är de flesta batterier med uppsugen elektrolyt. Man kan tom laddar ur dessa (med en minsta ström) och sedan förvara dom oladdade!
Men de är lite svårare att sköta, de tål ofantliga urladdningar med stor ström men inte att laddas ur lite till de är tomma, då kan de ta skada.
Vanliga blöta blybatterier tål en liten urladdning bättre, men de tar även skada dessa. Så ett batteri bör alltid vara fulladdat.
Ett urladdat batteri som starthjälper igång behöver kanske 1-2 veckor på sig att bli fulladdat vid normal körning. Ett tomt batteri bör man alltid ladda fullt så snart som möjligt.
Mvh Jonas