Går dåligt i låga hastigheter

kenth

Går dåligt i låga hastigheter

Inlägg av kenth »

Jag har en 480 -87 ES, som går enormt dåligt "inne i stan".
Enligt färdatorn så drar den 2,5-3 l/mil, så den får väl för mycket bränsle.
Om jag kör i en grop eller ett gupp så kan den rycka till.
Tomgången är heller inte bra, jag har bytt tomgångsmotor och testat en ny tempgivare men då började den bara gå sämre.
Modulationsventilen sitter gnaska löst och när jag testat att skaka på den har varvtalet förändras och vissa gånger har motorn dött.
Vad har den för funktion? kan det vara den som gör att bilen går dåligt på
låga hastigheter :?:

Tacksam för svar :roll:
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Kenth!

Med modulationsventilen? Vad menar du med denna, vart sitter den och hur ser den ut?

Mvh Jonas
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Börja med att sätta EGR-ventilen ur funktion, dvs lossa inkommande vacumslang till EGR-ventilen ( jag har aldrig varit med om att ventilen läcker utan det har alltid varit att den är igentäppt). Om motorn då går bra har du felet i modulationsventilen med tillhörande styrning.
Gå in på min site http://members.chello.se/eskoa/480 och titta under feltips/EGR så ser du hur du kan kolla funktionen.
Esko
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Jag glömde att fråga. Du har väl inte kastat om ingående och utgående vacumslangar till modulationsventilen? Vid fel inkoppling "låser sig" modulationsventilen och EGR-ventilen står öppen hela tiden efter första gaspådrag och då går motorn dåligt vid låga varv.
Esko
kenth

Inlägg av kenth »

Tack för svar,
Nej jag har inte rört slangarna, men detta fel fanns när jag blev ägare till bilen nyligt däremot har jag jämnfört med frugans 480 och det ser ut att sitta rätt. Jag skall genomföra testet!
Kenth

Inlägg av Kenth »

Jag utförde första delen av testen, och vips bilen går som en klocka!
Jag lossade slangen till EGR ventilen, och testade vacumet, jag fick ta i första gången men sedan verkade det som om motorn skulle stanna,
när jag senare körde bilen så gick den bra! Dock med lite hög tomgång
Tack Esko!
Skriv svar