Hejhej!
Är på ständig jakt efter en fräsch 480, men de är stor bristvara i min del av landet så de få gånger det dyker upp nåt här måste jag kolla upp det lite nogrannare.
Det kom en annaons för ett bra tag sen, men jag var inte intresserad pga. ett fel på tvåan i växellådan. Nu hade annonsen kommit ut igen och det kanske är lite prutläge.
Så, jag tänkte fråga er lite om växellådan, kan nästan ingenting om den.
Bilen i fråga är en Turbo-88. Citat ur annonsen:
"Växellådan - Ett kugg på drevet skadat.
Det låter när man kör på tvåan, ett knackande ljud men lådan går perfekt.
Har tittat upp vad det kostar att få bilen i väldigt fint skick, gör man det själv kostar det cirka 2500 kronor. (då ska man ha bytt ut växellådan, har info. om vart lådor finns att köpa.)"
Så, jag fattar ungefär vad felet är, men kan man leva med det? Sliter det på nåt annat? Några bieffekter (typ att man inte vågar ge så mycket gas på tvåan)?
Måste man byta hela lådan för att kirra problemet. Pris? (räcker 2500 som han påstår. Kan jag verkligen byta det själv utan några speciella erfarenheter?)
Kommer inte på nåt mer att fråga, men om ni vet någonting som kan kopplas till detta så snälla; kläm fram med det!
Tacktacktack för hjälpen!
Växellådan - "kugg på drevet skadat"
-
Hoffster
- Kontakt:
-
Martin
- Kontakt:
Du behöver inte byta hela lådan, räcker att byta drevet, men det han kanske försöker få fram är att det är lika stort besvär att byta låda.
Jag hade inte litat på att det skulle hålla. Kan ju gå sönder efter ett tag o då kanske du blir tvungen att byta hela lådan.
2500 är nog ett normalpris på en låda. Men billigast är att göra jobbet själv o ta ner lådan för att byta enbart drev. Det är trixigt, men med papper från volvos verkstadshandbok så går det. Det är inte så svårt att få en kopia på.
Jag hade inte litat på att det skulle hålla. Kan ju gå sönder efter ett tag o då kanske du blir tvungen att byta hela lådan.
2500 är nog ett normalpris på en låda. Men billigast är att göra jobbet själv o ta ner lådan för att byta enbart drev. Det är trixigt, men med papper från volvos verkstadshandbok så går det. Det är inte så svårt att få en kopia på.
-
Hoffster
- Kontakt:
-
Martin
- Kontakt:
-
Hoffster
- Kontakt:
-
Martin
- Kontakt: