Hjälp, varför lossar inte växellådan från motorn!

mountainman
Kontakt:

Hjälp, varför lossar inte växellådan från motorn!

Inlägg av mountainman »

Har i dag, fredag rivit ner bilen ( turbo -88 ) för att byta koppling, efter diverse krångel har allt lossnat (startmotor, alla fästen mm) men nu till problemet..... jag får inte växellådan att lossa från motorn. Har ju kollat/ känt ett 10 tal gånger om det är någon skruv som sitter kvar....... Kan det vara någon styrpinne som jävlas?
Hur mycket våld vågar jag använda......något annat bra råd från någon?

Tack på förhand

Mvh
Volvo 440 2.0 - 95, Vinröd
Volvo 460 2.0 - 94, röd
Volvo 480 1.8 - 90, Grå

Daniel Bergman
Göteborg
tel. 0739764026
Msn: Danielbergman@hotmail.com
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Du har troligen missat en skruv! Det sitter bla några ovanför startmotorn, väldigt långt ner i en ficka men som tas uppifrån. Om jag lyckades räkna rätt sitter det 7 skruvar uppe på motorn.

Går det at glappa lite på lådan i framkant? Lite våld brukar man få använda men inte specielt mycket.

Mvh jonas
yo84
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

Vad jag tror att du har missat är en mutter som sitter bakom hastighetsgivaren. missade den själv först när jag skulle byta koppling men efter några svordomar och kollat lite och kollat i haynes boken så hittade jag den :D
Snart ska den finslipas! :)
Gäst

Re: Hjälp, varför lossar inte växellådan från motorn!

Inlägg av Gäst »

mountainman skrev:Har i dag, fredag rivit ner bilen ( turbo -88 ) för att byta koppling, efter diverse krångel har allt lossnat (startmotor, alla fästen mm) men nu till problemet..... jag får inte växellådan att lossa från motorn. Har ju kollat/ känt ett 10 tal gånger om det är någon skruv som sitter kvar....... Kan det vara någon styrpinne som jävlas?
Hur mycket våld vågar jag använda......något annat bra råd från någon?

Tack på förhand

Mvh
Tack för hjälpen. Det va den där bulten vid hastighetsmätarn som va problemet!
Hade nämligen inte lossat påbultarna på växellådan själv utan jag köpte den med kass kopplingoch halva växellådan nerplockad!

Fick ner växellådan och monterat en ny koppling.
Allt gick bra även om det tog många långa timmar under bilen:(.
När allt va monterat och allt fastdraget så kom det olja ur ena drivaxeldamasken när jag fyllde på i växellådan.
(Hade ej satt någon slangklämma)

Det måste ju vara så att det är en packbox som har gett sig, kan ju knappast vara så att olja skall gå enda fram?!

Kan man få ut växellådan utan att plocka ur motorn
typ genom att avlasta motor med en travers, sänka motorramen så mycket som möjligt!

Vill ju undvika detta för att slippa lossa på ac, grenrör, avgassystem mm

Tacksam för svar

mvh Daniel (nu även medlem) :)
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Jodå, man kan lyfta ner ramen under till och ta bort lådan. Motorn hänger man i en lämplig balk (se Eskos anordning på verkstadsbilderna)

Mvh Jonas
Per

olja vid drivaxel

Inlägg av Per »

Hej !
att det kommer olja vid ena drivaxeln är helt normalt.
MVH Per
Skriv svar