för högt turbotryck och eller oljetryck

Skriv svar
De_Ville
Kontakt:

för högt turbotryck och eller oljetryck

Inlägg av De_Ville »

När jag drar iväg på ex 3:an så laddar turbon enligt mätaren
lätt upp till skarven mellan gult och rött fält, är detta normalt?

Vid normal körning ligger oljetrycket vid den första pricken på mätartavlan, är detta normalt?
Volvo 480 Turbo -90
211#Chrille

Inlägg av 211#Chrille »

Hej kompis, vad beträffar turbotrycket verkar det vara helt normalt, ska väl gå dit ungefär när du trampar fullt, den laddar ju så vid lite motstånd, beträffande oljetrycket verkar det också helt normalt, vad har du för olja? om du kör med helsyntet kan oljetrycket vara lite lägre på mätaren än vid vanlig mineralolja speciellt på tomgång, det är dock ingen fara den smörjer lika bra ändå :lol:

mvh
211# Chrille
De_Ville
Kontakt:

Inlägg av De_Ville »

OK, tackar för detta. Blev lite orolig när jag läste att turbon inte
ska ladda mer än 0,5 bar, vid gränsen gult rött skulle det va 0,7-0,8 bar.

Men men då behöver jag inte oroa mig för nåt! bara att gasa :-)
Volvo 480 Turbo -90
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Kolla gärna artikeln på 480center om trimning, där är empiriska värden på vad trycket ska vara vid belastning.

Mvh Jonas
Gäst

Re: för högt turbotryck och eller oljetryck

Inlägg av Gäst »

De_Ville skrev:När jag drar iväg på ex 3:an så laddar turbon enligt mätaren
lätt upp till skarven mellan gult och rött fält, är detta normalt?

Vid normal körning ligger oljetrycket vid den första pricken på mätartavlan, är detta normalt?
En fråga till expertisen....
Var kan jag hitta oljetrycksgivaren till oljetrycksmätaren i extrainstrumentering...alltså den bredvid voltmätaren..under stereon,strax till höger om ratten. Visaren i den går i botten och rör sig sen inte neråt...den hoppar dit redan när man har tändningen på..allså innan man startar motorn och oljetryck skulle bildas...eller så har jag konstant max oljettryck..även i dött aggregatillstånd.... :roll:
Tacksam före svar..obs..att den finns någonstans på motorn vet jag redan ....
Mvh Risto
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Hittar du oljefiltret så hittar du givaren oxå, ev under en gummipropp.

Mvh jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mogge skrev:Hej!

Mvh jonas
Tack Jonas, hittade den, ska pilla lite med den ikväll.
mvh Risto
Gäst

Inlägg av Gäst »

Anonymous skrev:
Mogge skrev:Hej!

Mvh jonas
Tack Jonas, hittade den, ska pilla lite med den ikväll.
mvh Risto
Hej, vad för möjiliga fel kan det handla om när mätarnålen hoppar upp på max oljetryck när jag vrider på tändningen? Har inte gjort ngt annat än att tagit av kontakten på oljetrycksgivaren och sen satt tillbaka den. Ska jag med detsamma löpa till Volvo och beställa en ny givare?
Mvh Risto
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Risto!

Som jag tolkar det så visar mätaren inget när kontakten är av?

Skulle förmoda att det kan bli fel i dessa givare o därför visar de fullt oljetryck. Men som sagt, jag gissar bara.

Mvh Jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mogge skrev:Hej Risto!

Som jag tolkar det så visar mätaren inget när kontakten är av?

Skulle förmoda att det kan bli fel i dessa givare o därför visar de fullt oljetryck. Men som sagt, jag gissar bara.

Mvh Jonas
Hej Jonas den visar max oljetryck oavsett om kontakten är på eller ej...din teori om att givaren är knas stämmer nog så jag beställer en ny idag, det går ju snabbt att skruva ur den gamla och i med den nya..sen ser vi. Tack för hjälpen, jag tycker att det känns otroligt bra med att kunna fråga om sin 480 på den här sidan..alltid är det ngn som har ett svar.
Mvh Risto
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Risto!

Du jag är lite osäker nu, om givaren visar fullt trots att du tar av kontakten. Är det rätt givare du är på? Den är rund, 7-8 cm med två flatstiftskontakter!

Den ena går till kontrollampan, den andra till oljetrycksmätaren. Ta o jorda sladdarna o se vad som händer (en person i bilen) Jorda inte givarsladden för länge (några sekunder)

Enligt schemat (86-89) så ärgivarsladden gul, den till lampan är vit-svart

Mvh Jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Du jag är lite osäker nu, om givaren visar fullt trots att du tar av kontakten. Är det rätt givare du är på? Den är rund, 7-8 cm med två flatstiftskontakter!

Den ena går till kontrollampan, den andra till oljetrycksmätaren. Ta o jorda sladdarna o se vad som händer (en person i bilen) Jorda inte givarsladden för länge (några sekunder)

Enligt schemat (86-89) så ärgivarsladden gul, den till lampan är vit-svart

Mvh Jonas
Hej Jonas, den givaren vid oljefiltret, eller strax under till höger om man tittar bakåt i bilens riktning har fyra stift...snyggt klädd under en gummihatt.
Mvh Risto
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Risto!

Jag tror bestämt du har hittat givaren till oljenivån, den har 4 stift i en fyrkantig sockel.

Du får titta lite till, givaren är alltså en rund liten klump och sitter på vänster sida om filtret (omvänd färdriktning) Det finns de med gummihåtta, o dom utan!

Mvh Jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tror bestämt du har hittat givaren till oljenivån, den har 4 stift i en fyrkantig sockel.

Du får titta lite till, givaren är alltså en rund liten klump och sitter på vänster sida om filtret (omvänd färdriktning) Det finns de med gummihåtta, o dom utan!

Mvh Jonas
Hej Jonas, kikade in under huven innan jag åkte hem från jobbet. Så här är det: Min 480 är ju en S..(snik) så, på oljetrycksgivaren fanns bara ett stift och till den gick den svart/vita sladden (oljelampa) Ur kabelstammen till bla generatorn stack en gul sladd ut, utan kabelsko. Så..nu ska jag beställa en givare från Volvo med två stift och sen på med en kabelsko på gula sladden ...och *häpp* så tror jag att mätaren ger normala utslag. Supermkt tack för hjälpen Jonas, det med den gula o svart/vita sladden fick mig på rätt spår.
Mvh Risto
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Tjopp!

Prova o joda den gula sladden då, så ser du om givaren ger utslag!

Lycka till!

Mvh Jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mogge skrev:Tjopp!

Prova o joda den gula sladden då, så ser du om givaren ger utslag!

Lycka till!

Mvh Jonas
Jodå...var hos Volvo o ville köpa oljetrycksgivare jag.....inga problem sa dom...totalt 190euro..ca 1700kronor. Jag behöver förutom givaren ett adapterblock som skruvas i motorblocket..är det ngn som har delarna till salu, beg o billigt?
Mvh risto
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej risto!

Jag har en komplett enhet liggandes!

Mvh Jonas
yo84
Kontakt:

Inlägg av yo84 »

min volt och oljetrycks mätare var helt knepiga just då jag köpt bilen.problemet var en jord kabel bakom stereon.jordade den och vips.då började allt funka normalt :D
Snart ska den finslipas! :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mogge skrev:Hej risto!

Jag har en komplett enhet liggandes!

Mvh Jonas
Hej Jonas!
Nämn ett pris, jag tar det.
Mvh Risto
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Tja en hundring blir bra, ska jag skicka den?

Du kan ju maila mig eller nått.

Mvh Jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mogge skrev:Tja en hundring blir bra, ska jag skicka den?

Du kan ju maila mig eller nått.

Mvh Jonas
Hej Jonas,
är ej medlem än o kan därför inte se din email-adress, kan du maila mig på rl@autorola.se så tar vi detaljerna den vägen? Jag köper enheten, är oljetrycksgivaren inkluderat?
Mvh Risto
Skriv svar