laddtrycks fråga..

Skriv svar
Nopplis

laddtrycks fråga..

Inlägg av Nopplis »

Hmm hur ska jag förklara detta.. när man gasar på med bilen (fullgas) så går laddmätaren upp till ett läge för att sedan efter en kortstund sjunka tillbaks lite, gissar på att det beror på magnetventilen och det, men kan man göra något så att det inte gör så?
satte på en pysventil på bilen idag, men den gjorde så innan med, skillnaden är att den gör det vid lite högre ladd nu bara..
Hoppas ni förstår och kanske kan hjälpa mig..
blir man av med det om man motståndstrimmar istället?
har nämligen tänkt göra det men satte dit pysen sålänge

bilen ifråga är en 460turbo..
Gäst

Re: laddtrycks fråga..

Inlägg av Gäst »

Nopplis skrev:Hmm hur ska jag förklara detta.. när man gasar på med bilen (fullgas) så går laddmätaren upp till ett läge för att sedan efter en kortstund sjunka tillbaks lite, gissar på att det beror på magnetventilen och det, men kan man göra något så att det inte gör så?
satte på en pysventil på bilen idag, men den gjorde så innan med,, skillnaden är att den gör det vid lite högre ladd nu bara, anledningen till att jag vill bli av med det är att jag vill ju kunna ladda lagom utan att det kommer en sån "topp" först..
Hoppas ni förstår och kanske kan hjälpa mig..
blir man av med det om man motståndstrimmar istället?
har nämligen tänkt göra det men satte dit pysen sålänge

bilen ifråga är en 460turbo..
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Min gör likadant, fast den gör det bara när jag laddar runt 1 bar (tror det har med turbons begränsningar o göra, eller elektroniken, om ngn vet bättre så rätta mig..).
Om du enbart kör med motståndstrim så kommer den nog inte göra likadant, men om du kör som mig, kombinerat, så kan den nog göra det. Motståndstrimet är inte alls lika "explosivt" som pystrim, för med motståndstrimet märks dom nya hästarna/vridet först efter 4500 varv. Men med lite bra avställt pystrim på det så kan du få en hyffsat jämn kurva.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Martin skrev:Min gör likadant, fast den gör det bara när jag laddar runt 1 bar (tror det har med turbons begränsningar o göra, eller elektroniken, om ngn vet bättre så rätta mig..).
Om du enbart kör med motståndstrim så kommer den nog inte göra likadant, men om du kör som mig, kombinerat, så kan den nog göra det. Motståndstrimet är inte alls lika "explosivt" som pystrim, för med motståndstrimet märks dom nya hästarna/vridet först efter 4500 varv. Men med lite bra avställt pystrim på det så kan du få en hyffsat jämn kurva.
får prova nog göra så att jag kombinerar det.. det jag funderar på är att borde man inte bli av med det om pysventil och motståndstrimm är inställda på samma tryck? då borde det ju inte kunna bli en sådan topp, eller har jag fel?
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Skillnad chipstrim-pystrim

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej alla 480isar :) Har funderat lite kring detta och undrar om nån vet om man får ett jämnare och bättre drag vid en riktig chipstrimning än vid pysning :?: Har själv kört med en ställbar sluten strypventil (högt tryck in lägre ut) mellan magnetventilen och Wg-n i c:a två veckor nu och tycker att det funkar bra, mycke bra respons från 2800r/min. laddar c:a 0,75 nästan direkt, har dessutom fått ett roligt dumpljud vid vissa varv, vilken sorts pysventil har du? det finns ju två olika om jag fattat rätt, en öppen som släpper ut lite av trycket i slangen och den slutna som minskar trycket på andra sidan, skulle vara kul att veta om det är nån större skillnad :?, en sak är allafall säker att tillvänjningen av mera kusar går fort, några till skulle man nog orka med att ha :twisted:, jag skrattade hela vägen till jobbet första dan :lol:

mvh

Chrille
Gäst

Re: Skillnad chipstrim-pystrim

Inlägg av Gäst »

211#Christer Lindström skrev:Hej alla 480isar :) Har funderat lite kring detta och undrar om nån vet om man får ett jämnare och bättre drag vid en riktig chipstrimning än vid pysning :?: Har själv kört med en ställbar sluten strypventil (högt tryck in lägre ut) mellan magnetventilen och Wg-n i c:a två veckor nu och tycker att det funkar bra, mycke bra respons från 2800r/min. laddar c:a 0,75 nästan direkt, har dessutom fått ett roligt dumpljud vid vissa varv, vilken sorts pysventil har du? det finns ju två olika om jag fattat rätt, en öppen som släpper ut lite av trycket i slangen och den slutna som minskar trycket på andra sidan, skulle vara kul att veta om det är nån större skillnad :?, en sak är allafall säker att tillvänjningen av mera kusar går fort, några till skulle man nog orka med att ha :twisted:, jag skrattade hela vägen till jobbet första dan :lol:

mvh

Chrille

Jag kör med öppen en halvt hemmabyggd historia

jo vänjer sig fort gör man.. satte på ventilen 3 dagar efter att jag köpt den o har haft bilen en vecka nu, men man har redan vänjt sig..
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Hej kul att höra att en del exprimenterar själv :D hur har du gjort :?: halvt hemmabygt låter intresant :!: Berätta :? jag är rätt nöjd med min ventil, men vid fullt gaspådrag upplever jag att om jag släpper av gasen lite så drar det bättre, är det lika för dej :?: Det är ju kul att höra om andras erfarenheter :shock: tänkte att jag ska göra ett litet reportage om hur man gör och vilken ventil jag använder, när jag får tillgång till en bra kamera igen, (det är min sons kamera) :roll: kan ju vara kul för andra att veta vilken ventil jag använder och även andras erfarenheter är ju bra att veta för alla andra 480-tokar, helt klart är att när jag ligger i typ 110 och gasar fullt vid omkörning då går det undan :twisted:

mvh

Chrille
Gäst

Inlägg av Gäst »

211#Christer Lindström skrev:Hej kul att höra att en del exprimenterar själv :D hur har du gjort :?: halvt hemmabygt låter intresant :!: Berätta :? jag är rätt nöjd med min ventil, men vid fullt gaspådrag upplever jag att om jag släpper av gasen lite så drar det bättre, är det lika för dej :?: Det är ju kul att höra om andras erfarenheter :shock: tänkte att jag ska göra ett litet reportage om hur man gör och vilken ventil jag använder, när jag får tillgång till en bra kamera igen, (det är min sons kamera) :roll: kan ju vara kul för andra att veta vilken ventil jag använder och även andras erfarenheter är ju bra att veta för alla andra 480-tokar, helt klart är att när jag ligger i typ 110 och gasar fullt vid omkörning då går det undan :twisted:

mvh

Chrille
Hej!
Själva pysventilen är en riktig från festo http://catalog.festo.com/enu/asp/Defaul ... 0352&L=001 sen har jag gort en del som jag skruvade fast pysventilen i och kopplade på slangarna på, kan se om jag kan fixa en bild..
Tycker att den funkar bra, har itne tänkt på om den drar bättre om man släpper lite men får ta och testa det, men det är kul att exprementera,
Bilen är tyvärr ingen 480 utan en 460 men det är ju samma motor dock..
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Jag förstår inte varför man ska köra med en öppen dump?
Visst det finns dem som gillar dem där tonårspysen..... ;)

Man bör ju ha i åtanke att insprutningen räknar fel om man släpper ut luften, svartrök mellan växlingarna o sämre spool tid på turbon.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Dan.P skrev:Jag förstår inte varför man ska köra med en öppen dump?

Man bör ju ha i åtanke att insprutningen räknar fel om man släpper ut luften, svartrök mellan växlingarna o sämre spool tid på turbon.
jag snackar inte om en dump utan om pysventil inte ens i närheten av samma sak, pysventilen ger inget speciellt ljud ifrån sig utan höjer endast laddtrycket,

MVH// "Kör med orginal återcirkulerande ventil"
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Anonymous skrev:

jag snackar inte om en dump utan om pysventil inte ens i närheten av samma sak, pysventilen ger inget speciellt ljud ifrån sig utan höjer endast laddtrycket,

Det ökade laddtrycket gör iaf. så att min original bosch pyser som en öppen.

Kan hålla med Christer om att omkörningarna på motorvägen (för du kör väl inte i 110 på andra ställen?! :wink: ) går undan, speciellt om man som jag har 5:e växeln från en ES.. drag under galoscherna!
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Anonymous skrev:

Min fråga hade INGENTING med ditt ditt INLÄGG att göra. :roll:
no_brakes
Kontakt:

Inlägg av no_brakes »

Martin skrev:
Anonymous skrev:

Kan hålla med Christer om att omkörningarna på motorvägen (för du kör väl inte i 110 på andra ställen?! :wink: ) går undan, speciellt om man som jag har 5:e växeln från en ES.. drag under galoscherna!
Fick ta o regga mig..

Hur mycket laddar ni? jag laddar så att mätaren visar ca 1cm från det röda just nu.. mest p.g.a den där toppen jag får
har iaf inte hört nåt pysande

men som ni säger det är rätt gott drag vid ca 110 eller från de varven på samtliga växlar..
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Hej :) Jag tror att min laddar c:a 0,75 och vid fullt pådrag sjunker den kanske 1mm på skalan efter några sekunder, men inte mycket mer, om du tittar på Peters bild på laddtrycksmätaren på volvocenter så får du en ungefärlig uppfattning om laddtrycket,
http://480center.com/servlet/user?actio ... cle&id=332
Dumpljudet brukar komma t.ex. om jag gasar upp till 60 på tvåan ganska snabbt och sen släpper av lite till kanske 0,5 i tryck, då hörs min som bäst, men det hörs även i andra situationer, om du har hört en lastbil när den växlar och han släpper gasen brukar det komma ett litet "tjong" ungefär så fast inte lika kraftigt, jag tycker att det låter rätt kul ibland 8) innan laddtryckshöjninen fnös den mest lite svagt ibland, kör med orginaldump och orginalfilter, tror att det hörs mera om man har ett öppet filter, de dämpar ju inte insugsljudet lika mycket :shock:

mvh

Chrille

PS: Får man inte köra fortare än 110 :oops:
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

no_brakes skrev:
Martin skrev:
Anonymous skrev: jag snackar inte om en dump utan om pysventil inte ens i närheten av samma sak, pysventilen ger inget speciellt ljud ifrån sig utan höjer endast laddtrycket,

Fick ta o regga mig..

Hur mycket laddar ni? jag laddar så att mätaren visar ca 1cm från det röda just nu.. mest p.g.a den där toppen jag får
har iaf inte hört nåt pysande

men som ni säger det är rätt gott drag vid ca 110 eller från de varven på samtliga växlar..
Eftersom min "toppar" först och sen lugnar sig så ligger nog mitt laddtryck först vid 1+ bar och sen när den sansar sig vid 0,8. Kanske ska tilläggas att jag har öppet luftfilter. Pyser det lika mkt utan öppet filter så ska man ta en titt på om turboinsugslangen är hel. Släpper man gasen när den laddar 1+ så får man en dumpning som låter väldigt tydligt och fint. Men testa att släppa på toppen, så ska du nog kunna krysta fram ett litet pys. :wink:

Sen är det ju en smaksak om man gillar pyset eller inte, men jag kan ju själva säga att det blir en helt annan sak när man själv har tillgång till det, vansinnigt kul att pysa runt med bilen. Sen får man lätt för sig att man ska tröttna också, men det gör man inte, det blir bara roligare. Användbart också om fotgängare går mitt i gatan, en liten dump senare är dom borta.. :D Bjuder gärna på en dumptur ngn gång, men då får ni boka tid.
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

En liten tanke kring grundproblemet med "toppar". Satt o funderade på om 480 har en s k "overboost", alltså att turbon ger lite mer vid fullt gaspådrag för effektivitet vid omkörningar. Någon som kan svara på det?
Skriv svar