Kylarbyte

020, Esko Antikainen
Kontakt:

Kylarbyte

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Skrivet av Esko 2004-09-21.

Kylarbyte.
För någon vecka sedan upptäckte jag att det droppade kylvatten från bilen. Efter demontering av ”stänkplåten” under motorn kunde jag konstatera att det kom från kylaren. OK bilen har rullat 36000 mil så beslutet blev att köpa en ny kylare.
Jag åkte till Bilia för att beställa en ny kylare. Det visade sig att det fanns två typer att välja mellan. Reservdelskillen följde med ut och tittade på kylaren och han konstaterade att det var typ 1 jag skulle ha. Leveranstid en vecka.
En vecka efteråt hämtade jag den nya kylaren. Dagen därpå skulle jag byta den. Lyckligtvis kollade jag innan jag demonterade. Det var naturligtvis fel kylare. Tillbaka till Bilia och den andra modellen beställdes. Tre dagar därefter kunde jag hämta den och nu var det OK.
Under tiden rullade bilen men jag fick fylla på ca en halvliter kylvatten varje morgon.
Själva bytet var lätt. Demontering av blinkers, fjärrljus och front.
Inga stora problem. All fungerar ok nu. :D

Slutsats: Kolla att du beställer rätt kylare.
Jag tror att ”den stora kylaren” med beställningsnummer 9031163 är till bilar med AC.
Den ”mindre kylaren” med beställningsnummer 9031162 är till bilar utan AC
9031163 pris kr 2528:-
9031162 pris kr 1888:-
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Det är guld när man får se vad nya prylar till bilen kostar.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
alexander82
Kontakt:

Inlägg av alexander82 »

Själv sitter man fast i Älvängen, GBG efter att ha kört hit och jobbat.

Samma problem med kylaren som ovan, dock ännu värre, det droppar hela tiden!! Det började med att inte fläkten gick igång, jag satt i bilkö i Göteborg centrum och såg hur motorvärmen steg från normala 75 grader till 110 grader, sen blinkade det STOP i färddatorn, varpå jag självklart stannade. Tyvärr gick det då hål på kylaren :( . Har snackat med Ale Däck & Avgas och han beställde en ny kylare för 1800:- (antar att det är den lille då jag inte har AC). Borde komma imorgon, han monterar den även imorgon. Bra att veta att det inte var så svårt att montera den, då blir det nog lite billigare (han trodde 4000:- för demontering+ny kylare+montering).

J#vla sk#t :( :( :(
480n såldes i Juli 2005, nu kör jag Peugeot 206 tills sommaren då blir de Audi A4 1.8T Quattro
Skriv svar