Jag har ac i min es -90 men tyvärr så fungerar den inte (inget större problem den här sommaren men vem vet, kanske blir det fint väder nästa sommar...).
För ett tag sedan lät jag en "AC-firma" provtrycka systemet och komma med ett kostnadsförslag.Det visade sig att kondensorn läcker som ett såll och totalt med ny kondensor och konvertering av systemet till annat köldmedium skulle kostnaden att fixa ACn bli 8-9000 kronor!! Det tycker jag är lite väl saftigt för en bil som inköptes för 9500.
Om någon som renoverat sin ac eller har koll på sådant ändå kan komma med tips skulle jag bli glad. Törs man köpa en kondensor från bildelsbasen.se och montera själv? och i så fall; hur tätar man? Om man nu lyckas fixa en kondensor och inte vill betala en konvertering, finns det inte nån som fyller system med freon fortfarande? Gärna i Uppsala-Stockholmsområdet...
Tackar på förhand,
Niclas Broman
AC-funderingar..
-
Niclas Broman
- Kontakt:
-
Mogge
- Kontakt:
Hej!
Min erfarenhet, dock ringa är att det är mycket billigare att köpa beg delar om man kan hitta i bra skick.
Kondensorn är ju den delen som sitter framför kylaren, ser ut som en kylare och är en kylare. Vanliga fel på dessa är dom ärjat sönder eller stenskott som slagit hål. Är kondensorn inte för trasig kan man laga en med tigsvetsen.
Fyllandet av systemet brukar gå bra med den nya typen av kylmedium. Ev kan man byta filtret
Samma gäller slangar och framför allt gummitätningar bytes för att undvika framtida läckage. Slangar kan ex någon slangfirma pressa om. Så slipper man dyra orginal.
Sen kör du till firman o fyller kylmedium.
Mvh Jonas
Min erfarenhet, dock ringa är att det är mycket billigare att köpa beg delar om man kan hitta i bra skick.
Kondensorn är ju den delen som sitter framför kylaren, ser ut som en kylare och är en kylare. Vanliga fel på dessa är dom ärjat sönder eller stenskott som slagit hål. Är kondensorn inte för trasig kan man laga en med tigsvetsen.
Fyllandet av systemet brukar gå bra med den nya typen av kylmedium. Ev kan man byta filtret
Samma gäller slangar och framför allt gummitätningar bytes för att undvika framtida läckage. Slangar kan ex någon slangfirma pressa om. Så slipper man dyra orginal.
Sen kör du till firman o fyller kylmedium.
Mvh Jonas
-
Niclas Broman
- Kontakt:
-
Mogge
- Kontakt:
-
Niclas Broman
- Kontakt: