Turbo Problem. HJÄLP!!!!!!

volvo killen

Turbo Problem. HJÄLP!!!!!!

Inlägg av volvo killen »

hej har en volvo 480 med lite turbo problem staget som går upp till westgaten (dumpen) sitter som berget. vad ska man göra ? är det något man kan göra eller är det bara at köpa en ny turbo? var inne på volvo och frågade vad en turbo kostar typ 6000-7000 när jag hörde det fick min plombok en hjärt atack. snälla finns det någon som vet vad jag ska göra

Tackar i förhand Mvh Steffe
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

försök få loss den med vätskor osv. förhoppningsvis är det ju i wastegaten (inte dump) den sitter fast, så slipper du byta turbo..
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Gör som Martin säger, prova med motorolja, häll på denna när grenröret är varmt. Håll på tills det inte ryker bort mer.

Ev kan man värma med en gassvets tills lederna går att röra igen (åk till en liten bilverkstad)

Mvh Jonas
De_Ville
Kontakt:

Inlägg av De_Ville »

Hur uppträder bilen när staget sitter fast?

Försökte röra på det med handen, flyttade sig inte.. är det meningen att man skall kunna röra stången när motorn är avstängd.
Tog inte i speciellt mycket iofs...
Volvo 480 Turbo -90
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Staget ska vara relativt lättrörligt.

Det finns en arm ut från turbon (wastegaten) här kan man sätta på en skiftnyckel o vrida försiktigt med. DÅ ser man om staget vrider sig eller följer med.

Resultatet brukar bli att bilen inte laddar, eller laddar för mycket. Det bror på vart staget fastnat.

mvh Jonas
Skriv svar