Problem med kupefläkt!!

Micke

Problem med kupefläkt!!

Inlägg av Micke »

Som nybliven ägare till en 480 ES -87 så har jag försökt fixa till ett fel på min bil , men misslyckats.....när jag köpte bilen så funkade ej kupefläkten, så jag började leta fel...då hittade jag ett!! I säkringshållaren där säkringen till fläkten sitter (nr.3) hade smält samman och såg inte ett dugg rolig ut, så jag ilade iväg till skroten och fick tag på en som såg fin ut...åkte hem och bytte den (ett riktigt pillgöra kan jag upplysa om) och se!! fläkten funkar.....MEN!!! bara i lägena OFF och läget AC MAX!! trycker jag in te.x FLOOR el. VENT så dör den.
Fläkhastigheten är även lite högre på AC MAX än på OFF!!?
Tilläggas kan även att fläktreglaget inte påverkar fläkten hur jag än vrider på det, jag kan t.o.m ta bort fläktreglaget så går fläkten.
En sak till...REC knappen lyser hela tiden fast jag trycker på den!!

Tacksam för svar.
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Micke!

Ger dig ett tips från EU 480 klubben, det hittar du på
http://www.volvo-480-europe.org/cardata ... werfix.php

Strömmen ut från fläktreglaget passerar ett fläktmotstånd som sitter under handskfacket, där kan du mäta om du får ström ut.

Mvh Jonas
Micke

Problem med kupefläkt!!

Inlägg av Micke »

Hmmm...! :( ...eftersom jag nu inte är ngn hejare på el så undrar jag om det finns ngn vänlig själ i närheten av Södermanland som skulle vilja åta sig jobbet att fixa detta åt mig...
Micke

Problem med kupefläkt!!

Inlägg av Micke »

Nu funkar fläkten igen...tack vare en god vän som är elkunnig, orsaken var dåliga lödningar på kretskortet.
Så....nu till nästa problem....intervallen går konstant....har hört talas om ngn kontakt under gaspedalen, kan det stämma??
Gäst

Re: Problem med kupefläkt!!

Inlägg av Gäst »

Micke skrev:Nu funkar fläkten igen...tack vare en god vän som är elkunnig, orsaken var dåliga lödningar på kretskortet.
Så....nu till nästa problem....intervallen går konstant....har hört talas om ngn kontakt under gaspedalen, kan det stämma??
Kontakten sitter vid gasspjället vid gasvajern i motorrummet, men du har ett problem med ditt CEM..(datorn som styr allt)den behöver du få bytt så funkar ditt intervall igen...eller så köper du min 480..där funkar ALLT perfekt.
Micke

Problem med kupefläkt!!

Inlägg av Micke »

Hur kan du vara så säker på att det är CEM:en det är fel på och inte kontakten då?
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Kontakten sitter INTE i motorrummet, den sitter under instrumentbrädan på gasvajern där den går igenom torpedväggen.

Från 91 så styrs intervalltorkning till kontinuerlig gång via fullgaskontakten på icke turbobilar dvs 480ES. Köper man en ny vajer idag så finns det ingen kontakt.

Bygla kablarna vid kontakten så får du tillbaka intervalltorkningen.
Skriv svar