Kamremsbyte

Skriv svar
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Kamremsbyte

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej igen alla 480-vänner, imorgon ska jag byta kamrem, löprulle och spännare på pärlan, fråga är det nån som vet vad det är för skruvar som håller löprulle och spännare, det är ju lite trångt där så det kan vara bra att veta om det är insex eller torx och vilken storlek det är på dom, så att man slipper stå och famla i blindo, en sönderdragen skruvskalle kan ju ställa till stora problem i det läget, tar gärna emot bra tips som kan underlätta jobbet, har kollat i boken och även gjort det på en 440 tidigare men då hade jag hjälp av en mek. så skruvstorleken har jag ingen aning om. Att jag får ett svar är det väl ingen tvekan om eftersom det alltid verkar finnas nån på detta forum som vet. Tack på förhand.

mvh

Chrille
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Christer!

Kolla gärna på
http://www.480center.com/servlet/user?a ... cle&id=324

Det krävs både insex och torx. Insex är 5 elelr 6 mm, torxen ligger väl mellan 25-40 någonstans.

Lycka till!

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

HEJ, ja då va man en erfarenhet rikare, kamrem, löphjul och spännare + dom andra två remmarna förstås är nu bytta tog c:a 4 tim. trångt var det men jag har sett värre, det verkar faktiskt som om bilen går jämnare och renare nu :P och med den eminenta beskrivning som Jonas har lagt upp på Volvo 480 center-sidan gör ju saken mycket enklare. Tack vänner.

mvh

Chrille
Henrik Orrje
Kontakt:

Inlägg av Henrik Orrje »

Hej,

Hur gjorde du när du justerade kamremmen för att få korrekt spänning? Använde du verktyg eller fingertoppskänsla?

/Henrik
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Henrik Orrje skrev:Hej,

Hur gjorde du när du justerade kamremmen för att få korrekt spänning? Använde du verktyg eller fingertoppskänsla?

/Henrik
Ett bra mått brukar vara att man skall kunna vrida remmen 90grader mellan tummen och pekfingret.

Spänner man remmen för hårt hör man det genom att remmen "skriker".
Har du spännt den för lite hör man det genom att du skriker ;) .
Henrik Orrje
Kontakt:

Inlägg av Henrik Orrje »

Söndagen ägnade jag åt att byta kamrem, spänn- och brytrulle på min 480 turbo från -89. Det var *** trångt men trots det gick jobbet mycket bra med hjälp av Haynes, Jonas anvisning och ytterligare en engelsk anvisning från nätet.

Totalt tog det censur timmar i ganska lugnt tempo och minusgrader i garaget. Bilen har gått 17900 mil och båda rullarna hade hunnit bli rena skämten och kunde ha skurit när som helst!!!

Jag kan verkligen rekommendera alla som har passerat 17000 mil att köpa en remsats genom klubben, läsa på innan och gärna ha någon med erfarenhet av kamremsbyte som stöd i arbetet. Högkvalitets torx- och insexbits samt ringnycklarna 10 och 13 med spärrfunktion från Biltema underlättar avsevärt.

Som extra bonus går bilen märkbart jämnare på tomgång med frisk rem och glappfria rullar :D :D :D
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej alla 480 fans.
Jag har bytt kamrem på min 480 ES87 4 ggr och "rullar" två gånger.
Köpte delarna på Volvo.
Senaste gången fick fick jag fel "rullar" så det finns tydligen två varianter ute på marknaden.
Eftersom det börjar bli dags att byta allt igen om ca 2000 mil så undrar jag om klubben har ngn som vet var man köper en komplett sats till en ES87? för er ett bra pris.
Jag har bytt kamrem vid ca 8000 mils intervall och kamrem och "rullar" vid 16000 mils intervall:
Esko
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Kamremsbytet ligger egentligen på 12000 mil från början, pga vissa problem ändrades denna till 9000. Så det fins säkerhetsmarginaler.

Esko, hör med Christer, han har namnet till en kille som jobbar på SKF, dom har en sats. Annars kostar ca 200 kr mer på mekonomen.

Det finns två rullar ja, tom 87 så fanns det en tidig variant (se mer i reskatalogen som finns på EU 480 sidan /donate /downloads

Mvh Jonas
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Jonas.
Tack för info
Esko
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Glad Påsk! :D

Mvh Jonas
vit
Kontakt:

Kamrem

Inlägg av vit »

Bilia tar 1980:- för att byta kamrem kanske värt att slippa själv?
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

1980kr är nog inte med spänn och löphjul. Dessa bör man byta för att slippa motorhaveri.

"killen" med SKF satsen heter Uno Ström och nås på tel:
034694175

Han känner en som håller på att ta fram bromssköldar i aluminium. Tror han sa att priset blev ca 200kr st. Klart värt pengarna.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Skriv svar