Kamaxlar
-
Dan.P
- Kontakt:
Re: Kamaxlar
Du har en 88a alltså.Martin skrev:Fick höra att jag skulle få mer kräm i min turbo -88 om jag satte på kamen från en ES för att den lyfter högre. Ngn som kan säga ngt om detta, för jag kan inte mkt om det.
Kamaxeln på 88orna har samma duration(öppningstid) som ES kammen 87 och 88 orenade, överlappningen(tiden som avgas och insug är öppna samtidigt, blåset ut genom avgasventilen hjälper till att suga in färskgaser) är även den nästan identisk med ESn.
Lyfthöjden skiljer dock: ES 10,49mm både för avgas/insug 88turbo 9,49/9,13, nu är lyfthöjden inte så viktig vad det gäller en turbo iom du får in gaserna ändå eftersom du har ett tryck bakom.
Egna erfarenheter vad det gäller kamaxeln på 88ans Turbo är att det är en väldigt bra kamaxel. En vridmomentsökning vid en ca 4000rpm + att den fortsätter dra efter 5000rpm upp till varvtalsstopp, som tyvärr kommer alldeles för tidigt.
Sjäv har jag en 89-turbo men har haft en 88T också, det står i div böcker att jag ska ha samma kam som i 88an men icke.
Volvo försämrade kammen på modeller efter 88, sänkte lyftet med 0,2mm både på avgas o insug, små men viktiga mått, bara för att få ett tidigare vridmoment men den drar inte lika bra upp till 6000 som 88an
Visst vid ett högre laddtryck är det även då viktigt att kunna få in mer luft, men jag kan nog lova att 88an hänger med upp till en 0,8-0,9bar.
Så mitt råd är behåll den
-
Martin
- Kontakt: