Grenrör/turbo fråga

Skriv svar
Thomas

Grenrör/turbo fråga

Inlägg av Thomas »

Hej!
Jag kör själv en renault 5 GTE och har förstått att det är samma (?) motor i denna som i 480 turbon -turbo då såklart.

Går det att ta turbo/grenrör o grejer från en 480 och stoppa rakt in i min renault?
Hur gör man med motorstyrningen? Går det att ta även den från en 480 turbo?

Tacksam för svar, gärna utförliga till min E-mail :P

Thomas_Lomvall@hotmail.com

/Thomas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej frände, :lol: på Volvon va ju Porche inblandad i utvecklingen av toppen men, det är ju en Renaultmotor i botten, så det är ju BRA för oss båda om vi vet vilka delar som passar rakt över, man borde egentligen göra ett register över det :shock: , har sett att det är många frågor här på forumet om liknande saker, Volvo - Renault, den där 16-ventilstoppen t.ex. :twisted: grymma tanke, tänk en 16ventilare med TURBO, :twisted: :!: :evil:

mvh

211#Chrille
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Det du får plocka över från en 480T förutom kolvarna och blocket blir ju styrelektroniken till insprutarna(LH2,2) och Tändningen(EZ210K).

Man kan ju fulköra med endast block o kolvar, ha kvar originalsprutet och modifiera det så den levererar mer soppa.

Har du 1721 eller 1794 kubiks motor i GTEn?

Angående 16V på 480n så vet jag att någon har gjort det i början på 90talet. Vinkeln på motorfästena fick ändras för att få plats med toppen under huven
Att montera en 16Vpå en turbo tror jag skulle vara "overkill", det sitter redan bra grejer på motorn modifiera det istället.
En så enkel sak som att polera insug o avgas + svinryggar eller med andra ord en steg1 modifiering av toppen ger tillräckligt med pulver.
Gäst

Inlägg av Gäst »

[Hej Dan, du verkar veta en hel del, vet du om det finns ngt bra sätt att öka effekten på en 480 med 102 hkr´s motorn? Har sportluftfilter i modifierad luftbox och en "dummy"-katalysator, avgassystemet har jag inte rört än för övrigt eftersom många i tidigare forum-inlägg menar att org.systemet fungerar bra. Är inte ute efter några monster-effekter utan ngt i stil med ca 110hk...plus lite lättning av bil samt förare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så det lättaste blir helt enkelt att köpa en komplett 480 turbo (modell genomsur och rostig) och flytta motorn och kabelhärva rakt ner i GTE:n?
Och behålla GTE:ns vxl låda?
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Anonymous skrev:[Hej Dan, du verkar veta en hel del, vet du om det finns ngt bra sätt att öka effekten på en 480 med 102 hkr´s motorn? Har sportluftfilter i modifierad luftbox och en "dummy"-katalysator, avgassystemet har jag inte rört än för övrigt eftersom många i tidigare forum-inlägg menar att org.systemet fungerar bra. Är inte ute efter några monster-effekter utan ngt i stil med ca 110hk...plus lite lättning av bil samt förare.
Bara genom att höja bränsletrycket så ska man ur B18E/F/FP motorerna kunna få en effekthöjning på en ca 10-15%.
Angående avgassystem så kan du ta en halvsats från en Turbo som har grövre rör.
Sen då ett steg ytterligare blir som jag sa en modifiering av toppen + om du kan hitta en kamaxel från en B18E motor fanns 87 och 88.

Ser att du har samma problem som mig.....lättning av föraren.... :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Dan.P skrev:
Anonymous skrev:[Hej Dan, du verkar veta en hel del, vet du om det finns ngt bra sätt att öka effekten på en 480 med 102 hkr´s motorn? Har sportluftfilter i modifierad luftbox och en "dummy"-katalysator, avgassystemet har jag inte rört än för övrigt eftersom många i tidigare forum-inlägg menar att org.systemet fungerar bra. Är inte ute efter några monster-effekter utan ngt i stil med ca 110hk...plus lite lättning av bil samt förare.
Bara genom att höja bränsletrycket så ska man ur B18E/F/FP motorerna kunna få en effekthöjning på en ca 10-15%.
Angående avgassystem så kan du ta en halvsats från en Turbo som har grövre rör.
Sen då ett steg ytterligare blir som jag sa en modifiering av toppen + om du kan hitta en kamaxel från en B18E motor fanns 87 och 88.

Ser att du har samma problem som mig.....lättning av föraren.... :wink:
Hej Dan, menar du att man genom höjning av bränsletrycket kan åstadkomma det? Det låter ju faktiskt frestande, ska jag då byta bensinpumpen för tryckökningen?Lättningen av föraren ger nog också en viss skillnad ;o) bor i Tyskland, här är frestelserna billiga och utbudet stort.Avgassystemet är moget för byte med snart så då plockar jag på en halvsats från turbon. Tack än en gång.
mvh Risto
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Finns ställbara bränsletrycksregulatorer för fast styrtryck, sen finns det proggressiva som ökar med vakumet dvs ökar trycket med ökat varvtal.
122. Jonas Andersson
Kontakt:

Inlägg av 122. Jonas Andersson »

Måste bara påpeka det där med halvsatsen. Det är meningslöst! Det är det smalaste stället på röret som räknas. Om du så skulle ha 5" rör före och efter katten så ger det ingen effekt.
Saab 900 SET Coupé -95
460 Turbo -90 "T-Gul" SÅLD
480 Turbo -91B "T-Vit" SÅLD
Gäst

Inlägg av Gäst »

122. Jonas Andersson skrev:Måste bara påpeka det där med halvsatsen. Det är meningslöst! Det är det smalaste stället på röret som räknas. Om du så skulle ha 5" rör före och efter katten så ger det ingen effekt.
Hej, då är katalysatorn..eller i mitt fall skalet av katalysatorn en flaskhals? Men om jag då bygger med ngt grövre rördimension än original hela vägen efter främre röret utan att ha med katalysatorburken? Är det då bara en massa meningslöst mekande eller kan det kanske ge ngn liten marginell effektökning? Jag vet ju också att på turbomodellen märks modifikationer mer eftersom det finns meratplocka ur turbodrivlinan medan min 102-hästare skulle behöva större motorarbeten för att prestera ngt... Ska fundera lite grann och se vilken lösning jag väljer,kanske sälja min och köpa en Turbo istället..
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

122. Jonas Andersson skrev:Måste bara påpeka det där med halvsatsen. Det är meningslöst! Det är det smalaste stället på röret som räknas. Om du så skulle ha 5" rör före och efter katten så ger det ingen effekt.
Det där får du förklara lite närmare....??

ESn har ju två rör ner till katten men ett smalare rör efter katten.
Katten på hans ES(som är tom) och Turbon är lika, avgasröret efter katten är smalare på ESn likaså ljuddämparen.

Så folk som hade tidiga 850GLT 92-93 och eftermonterade turbons avgas blev alltså lurade?
Trots att det blev en mätbar effektskillnad.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Dan.P skrev:
Det där får du förklara lite närmare....??

ESn har ju två rör ner till katten men ett smalare rör efter katten.
Katten på hans ES(som är tom) och Turbon är lika, avgasröret efter katten är smalare på ESn likaså ljuddämparen.

Så folk som hade tidiga 850GLT 92-93 och eftermonterade turbons avgas blev alltså lurade?
Trots att det blev en mätbar effektskillnad.
Jag har hört efter lite under kvällen och vad Dan säger stämmer, så i mitt fall blir det en halvsats från Turbomodellen, man kunde ju göra en mätning i accelaration, tex tiden 80-120km/h på femman med dom olika systemen..skulle vara kul att testa och jag köper ju halvsatsen i vilket fall ändå.Återkommer med högst vetenskapliga mätvärden före/efter byte till turbosystemet.
Mvh Risto
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej, hur är det nu passar kamaxeln från reanult5 gt turbo på 480T:n eller har porsche mixtrat för mycket med den?

//Erik
Skriv svar