Låskolvar

Skriv svar
Ingo
Kontakt:

Låskolvar

Inlägg av Ingo »

Något klåfinger har försökt bryta sig in i bilen för en tidigare ägare,så förar dörrlåset går inte att låsaupp utifrån.
1, går det att byta låskolvar mellan höger och vänster?
2,ser att låset till bakluckan går inte heller att låsa upp,kanske samma problem där också,eller brukar dom rosta ihop om dom inte används?(fick med en massa nycklar ,två sorter som passar till tändningslås högerdörr,och handskfack
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Ingo!

Låssatserna går att byta hö mot vänster, ta bort kåpan på insidan, ta bort segersäkringen och drag ut låset, du ser säkert hur det sitter. Glöm inte ha nyckeln i om det går (håller låsstiften på plats)

Som du säger så brukar det ärga ihop i låset till bakluckan, har man tur kan man plocka ur låssatsen och rengöra/smörja upp

Låsen består av stift med ett antal olika höjder, 3 eller 5 st. Har man tillgång till dessa kan man koda sina egna lås efter nycklar. (Typ köpa beg på skroten)

Mvh Jonas
Ingo
Kontakt:

låskolvar

Inlägg av Ingo »

Tja då får man försöka skifta kolvarna mellan dörrarna,ska bli intressant att se om centrallåset fungerar.Bakluckslåset smörjer jag väl ett par veckor kanske det börjar röra sig,hursom helst blir det lättare att plocka sönder
Ingo
Kontakt:

låskolvar

Inlägg av Ingo »

Ja det var ju lätt fixat,plockade även ut de skadade stiften så nu går det att låsa upp högerdörren också,men riktigt just är det inte,så man får väl försöka få tag på någon till låskolv.
När jag låser upp vänsterdörren tänds innerbelysningen så helt dött kan det inte vara men någon centrallåsfunktion märker jag inte av.Kan ju vara ur kopplat när låskolven pajade,har någon en ide om var i så fall?
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Centrallåset ligger separat, det går en stång ner till en "kontaktsats" du kan testa o se om du hör att det klickar till i kontakterna. (puls på ca en sekund) när du låser/öppnar.

Denna matar ström till låsmotorn på höger dörren.

Vanliga fel är, kontaktsatsen, låsmotor och kablage, dvs allt! :( Men det är oftast inte så svårt att byta, rätta till.

Mvh Jonas
Henrik Halvorsen
Kontakt:

Inlägg av Henrik Halvorsen »

Ett tips i felsökandet är att kolla jackhalvorna bakom handskfacket, på min i "nya" bil var dom inte helt ihop tryckta, Annars kan det ju vara en bra mätpunkt.

//Halvorsen
mg

Inlägg av mg »

Har haft inbrottsförsök i min bil under senaste veckan. Någon har placerat en skruvmejsel eller liknande i låset på passagerardörren och vridit om så det låset är helt paj. Om jag köper ett begagnat lås hur kan jag då veta hur det ska kodas om för at passa min nyckel. Kan ju vara bra att komma in i passagerardörren också.
Enda positiva är att klåparen nöjde sig med att försöka på en sida och att han misslyckades med inbrottet.
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej MG!

När du fått isär låskolven och sticker in nyckeln så ser du om något låsstift är fel. Detta sticker då ut ur låskolven. Då får man ta ett annat.

Om du plockar isär delarna så ser du säkert hur det ser ut, inte så svårt!

Mvh Jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Då så låter enkelt. Ska bara köpa ett begagnat lås då.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Brukar räcka att möblera om bland stiften, och även kanske att man måste slipa lite på låsstiften.
Skriv svar