Jag har oljeläckage vid inre damasken på vänster drivaxel vid packboxen som tätar mot axeln. Dessutom knackar axeln/knuten vid körning. Enligt Haynes verkar det ganska enkelt att montera en ny drivaxel.
1. Var köper man en komplett axel med damasker till bra pris? Ska man satsa på ny eller begagnad axel? Är det samma axel som till 440 och 460?
2. Finns det några svåra moment som man ska vara uppmärksam på?
Tacksam för alla tips från andra 480-ägare som har bytt vänster drivaxel!!!
Frågor om byte av vänster drivaxel!!! 480 turbo -89
-
Henrik Orrje
- Kontakt:
-
Dan.P
- Kontakt:
Re: Frågor om byte av vänster drivaxel!!! 480 turbo -89
Komplett axel är väl lite att ta i.Henrik Orrje skrev:Jag har oljeläckage vid inre damasken på vänster drivaxel vid packboxen som tätar mot axeln. Dessutom knackar axeln/knuten vid körning. Enligt Haynes verkar det ganska enkelt att montera en ny drivaxel.
1. Var köper man en komplett axel med damasker till bra pris? Ska man satsa på ny eller begagnad axel? Är det samma axel som till 440 och 460?
2. Finns det några svåra moment som man ska vara uppmärksam på?
Tacksam för alla tips från andra 480-ägare som har bytt vänster drivaxel!!!
1. Köp en ny drivknut till vänster sida, har du ABS så får du räkna med en 1800:- exkl damask, plus en ny packbox/lager till den inre damasken.
440/460 har samma axlar.
2. Nja svårt o svårt.....Haynes beskriver förfarandet bra och kladdigt är det
Men det är ju klart hittar du en lågmilad komplett axel för en tusenlapp ungefär så är det ju värt.
-
Henrik Orrje
- Kontakt:
-
Dan.P
- Kontakt:
Sålänge du inte tappar allt förmycket olja så lådan tar stryk pga det.Henrik Orrje skrev:Tack för tipsen. Jag hittade en komplett axel på skroten för 1200 kronor. Den kommer från en f.d. polis-480 som kvaddades vid 260 mil. Så nu blir det byte av. Frågan är bara om det går att köra en vecka till med den läckande inre damasken utan att växellådan tar stryk.
Droppar det bara under körning ska det inte vara några problem, kolla under pluggen om nivån är låg(stoppa in en piprensare o kolla nivån under kanten).