Startar ej

Joni
Kontakt:

Startar ej

Inlägg av Joni »

Hej

Var under helgen ute och körde med min ES -87, när det så var dags för hemfärd efter ett längre stopp hände det ingenting i startmotorn när jag vred på nyckeln. Nu är frågan var man ska börja leta efter fel.

Jag har kollat batteriet och det är okej, jag hör också att bränslepumpen startar bak i tanken, däremot hörs det inget från startmotorn.

Tips mottages tacksamt.

/Johan
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Sjunker batterispänningen när du vrider på starten(voltmätaren sjunker, lampor dippar)?

Det kan vara den tunnare kabeln till solenoiden på startmotorn som har lossnat. Sitter den på plats kan du plocka bort den o mäta till jord +12v när någon vrider på starten.

Ta något o slå lätt på solenoiden medans någon vrider på starten det kan få den att hoppa ut om den kärvar.
Joni
Kontakt:

Inlägg av Joni »

Jag testade att starta med helljuset på men det blev ingen dipp på ljusstyrkan när jag försökte starta.

Ska kolla upp dina tips och återkomma senare.

/Johan
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej,
jag tror att din solenoid är lite sliten. Jag har en liten hammare i bilen för sådana tillfällen, ett litet slag på startmotorn och pärlan startar finfint. Så har jag kört nu i ett år, ska renovera startmotorn vid nästa kopplingsbyte.
Mvh Risto
Joni
Kontakt:

Inlägg av Joni »

Har förhoppningsvis hittat felet, jordkabeln till solenoiden var lös, efter jag satt dit den startade bettan igen. Nu håller jag tummarna inför besiktningen på onsdag :lol:
Skriv svar