Heljus utan uppfällda pop-up

Skriv svar
mtunberg@hotmail.com

Heljus utan uppfällda pop-up

Inlägg av mtunberg@hotmail.com »

Hej!

Senaste problemet i raden är att hel-ljuset slutat fungera när inte pop-up ljusen är uppfällda, samtidigt har intervallen till torkarna slutat fungera, började med att den fungerade sporadiskt, sedan inte alls, frågan är om det är så att felen kan ha något med varandra att göra, problemen känns som cem relaterade, brukar det vara lödfel i den? byte av modul som gäller?

tacksam för tips,
mvh Micke
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Micke!

Som jag tolkar det så är inte felen sammanhängande och ev bara ett som kan relateras till CEM.

Skulle vilja ställa lite kontrollfrågor.

Med helljusblink så menar du blink med fjärrstrålkastarna när pop-up är nedfällda? (du saknar alltså även 30 sekunders parkerljuset?)

Intervallen är till torkarna fram? Funkar dom bak? och vad för årsmodell har du? och intervallen slutar helt fungera? (eller torkarna går hela tiden i stället för intervall)

Kolla gärna på
http://volvo480.kicks-ass.net/

där finns en artikel om helljusspaken (ljustuta) Ps, sidan fungerar inte just nu.

Mvh Jonas
mtunberg

Fjärrstrålkastarna

Inlägg av mtunberg »

Hej igen,
det stämmer som du antog att inte 30 sekunders parkeringsljuset samt blink med fjärrstrålkastarna när pop-up är nedfällda fungerar, i frågan om intervallen så är det så att bak fungerar bra, fram så går den inte i intervall utan den går i samma hastighet som i 1:a steget på torkarfarten så att säga.
mvh Micke
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Då så kommer dommen! :D

Till intervalltorkaren så har du troligen en kontakt vid gaspedalens infästning (fanns upp tom 87 tror jag) Denna kontakt reglerar intervall till normalfart då man trycker ner pedalen (accelaration, fullgas) Troligen så strular denna kontakt. Jag har själv aldrig sett denna kontak men den ska sitta vid gaspedalens infästning (cupén)

Med helljusblinken, kolla på sidan jag rekomenderade ovan.

Mvh Jonas
mtunberg

intervalltorkarna

Inlägg av mtunberg »

sådär.... nu funkar ljustutan igen, tack för tipsen, hade fel på kontakten.
åter till intervallen, jag har en -90, glömde säga det... b18fp motorn i, jag hittade ingen fullgaskontakt, verkar inte som att jag har någon, kollade i el-schemat och såg att det ska inte finnas någon kontakt i min och fullgassignalen kommer från ecu, så den känner väl av när jag gasar fullt med hjälp av spjällgivaren. Verkar inte som att det är någon skillnad vid fullgas, den ska väl stänga av baktorkaren likväl som intervall fram. detta sker iallafall inte, jag fick intervallen att fungera vid ett par tillfällen när jg mekade men det räckte med att slå av och på tändningen för att få tillbaka bekymmret. Så, vad tror du, ecu eller cem...
tänkte att jag skulle mäta fullgassignalen från ecu men var sitter den? cem sitter ju vid fötterna på förarplatsen men är den svår att få ut? såg bökigt ut.
Mvh Micke
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej Micke!

Ja det låter som om du får ta o mäta upp fullgassignalen, lättast är nog att börja vid spjällgivaren. Sen vid ECU. Du har ju ingen gaskontakt på din bil då den är nyare än 87.

ECU:n sitter där cem sitter fast på höger sida. Jag har inte elschema för 90 så jag blir inte riktigt klok om du får signal från ECU:n men du har elschema?

Ska du mäta ECU så måste du ha spänningen på=motorn igång eller systemrelät aktiverat (sitter två relä under handskfacket, ett till bränslepump, ett till ECU) lättast är att sätta en bygel i relät mellan 30 (batteriplus) och 87 (ut)

Det finns ju även möjligheten att göra en test på CEM med dess inbyggda funktion. Finns info på http://www.volvo-480-europe.org/ på volvo 480 / faq.

Mvh Jonas :wink:
Ekeroos
Kontakt:

Inlägg av Ekeroos »

Hejsan

Ser här att det är fler än jag som har samma problem med ljustutan. Hur får man bort flerfunktionsspaken på lättaste sätt, i rep-handboken står det att man är tvungen att montera ner hela ratten osv, är detta nödvändigt? Någon som har några bra tips?
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Man behöver inte ta bort ratten!

Sänk ratten och ta bort tre skruvar, två framifrån (vrid ratten) och en underifrån. Låt spaken till justeringen stå nedåt.

Kåpan lossas sedan med två snäpplås på var sida som håller den ihop den. Ta bort nedre delen och skjut upp in den övre så den ligger på rattstången.

Lossa snäpplåsningen till blinkersspaken, drag ut, lirka den förbi instrumentpanelen och tag bort kontakten.

Montering, lyft upp den undre kåpan och se till att justeringsspaken hamnar rätt.

Mvh Jonas
Ekeroos
Kontakt:

Inlägg av Ekeroos »

Det låter ju som ett bra mycket enklare ingrepp nu med en gång. Då har man något att ta tag i en mörk februarinatt...

mtunberg - Hur har det gått med dina vindrutetorkare? Har du fått ordning på det kan du väl skicka över en arbetsbeskrivning, så kanske jag kan få ordning på mina också. Har precis samma bekymmer där som du.

Marcus
mtunberg

VINDRUTETORKARNA

Inlägg av mtunberg »

Hej! Jag har inte tittat mer på problemet med intervallen ännu, kanske till helgen... återkommer med info då jag vet mer. Och Jonas, den manual jag har laddade jag ner från på nätet nånstans precis när jag köpte bilen, den är på 100 sidor och innefattar både ft och fp motorns elektronik, någon specifik årsmodell står inte nämnt, hör av dig om det är något du saknar...
mvh Micke
mtunberg@hotmail.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Micke!

Nu har jag fått grepp på det, den manualen som ligger på nätet sträcker sig över 90.

Hade inte koll på det innan, jag har ju även elschema 86-89 i bokform.

Mvh Jonas
Ekeroos
Kontakt:

Inlägg av Ekeroos »

Anonymous skrev:Hej Micke!

Nu har jag fått grepp på det, den manualen som ligger på nätet sträcker sig över 90.

Hade inte koll på det innan, jag har ju även elschema 86-89 i bokform.

Mvh Jonas
Vart kan man få tag på den? Länk?

Marcus
Marcus Ekeroos

marcus.ekeroos@attitudemotorclub.com

Vem behöver bromsar när det finns tuta?!?
Bild
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Här ligger det mycket gott!

Mvh Jonas

volvo480.northernscum.org.uk
Martin

Inlägg av Martin »

Min bakrutetorkare vill inte fungera, den fungerar i intervall (lång paus mellan torkningarna), den funkar även om jag spolar bakrutan, eller när jag lägger i backen (om "knappen" är inställd på intervall).
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det två lägena är båda intervall. 4 och 18 sekunder. Det går alltså inte att sätta på torkaren bak kontinuerligt.

Enda sättet att få den till att fungera är om man
1 spolar
2 lägger i backen+intervall till
3 vissa modeller startar torkaren om man trycker fullgas och har torkarna igång fram.

Var det svar på din fråga?

Mvh Jonas
Martin

Inlägg av Martin »

Okej, då funkar den inte i 4 sekunders läget isåfall.
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Man skulle kunna tänka sig två saker, spaken eller CEM. Låter lite som CEM men för säkerhets skull så mät så spaken är hel. CEM är centralelektrisk modul och sitter på förarsidan, nere vid fötterna till vänster vid fötterna.

Se gärna på www.volvo-480-europe.org /480 /FAQ om CEM

1 ta bort 3 skruvar till kåpan runt ratten, två framifrån (vrid ratten) och en under (lossa höjdjusteringen) Ta bort nedre kåpan o lyft upp, skjut in övre.

2 Lossa snäppfästena på spaken, ta bort kontakten och leta efter nummerna på spaken/kontakten

3 Sätt tillbaka spaken och mät, ställ strömbrytaren i läge. Spänning ska finnas ut. (tänding till)

1=spänning in
3=interrvall
4=intervall

2 Spolning

Mvh Jonas

Lycka till!
mtunberg

INTERVALLTORKARNA

Inlägg av mtunberg »

Hej igen Jonas!
Kom att tänka på en sak innan jag ger mig in på att riva halva bilen för att komma åt cem...
felet startade med att intervallen inte fungerade med motorn avslagen, men så fort man startade den fungerade den, kan man då inte härleda felet till ecu då den har väl ingen matning när motorn är av. Fast å andra sidan har det ju slutat fungera i både på och av läge på motorn... man blir inte klok på detta, vad tror du... och en sak till, CEM vet jag var den sitter men ecu, var sitter den? Samma ställe fast på passagerarsidan?

mvh Mikael Tunberg
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej micke!

Funkar inte intervallen skulle jag testa med att mäta signalen från spaken först. Det låter som CEM detta. Men har du kollat så alla säkringar är hela?

Signalen från ECU ska ju bara ge uppgift om fullgas elle ej så intervall eller full torkning borde funka ju! O styrdonet sitter på höger sida, mycket lättare till än CEM. Ta bara bort sidopanelen så ser du det. GLÖM inte ta bort batterikablen innan du delar kontakten.

Stämmer, signalen kommer troligen bara när motorn är igång och ECU får ström från systemreläerna.

Lycka till!

Mvh Jonas
Skriv svar