En mindre glad nyhet.

Skriv svar
Användarvisningsbild
Sheba
Kontakt:

En mindre glad nyhet.

Inlägg av Sheba »

Jag har tampats med dessa tankarna ett tag nu och jag vill först poängtera att detta inte är något enkelt beslut, men jag har beslutat mig för att sälja bilen, helst till någon i klubben som kan ge henne den kärlek och omtanke som hon förtjänar.

Det handlar inte om att jag inte tycker om den. 480'n var min drömbil under en lång tid och jag kommer aldrig att äga en bil som jag har tyckt så mycket om som 480'n och varje minut bakom ratten har varit helig, men tyvärr så går det åt så mycket tid åt henne, tid som jag inte har, så jag siktar helt enkelt efter en nyare brukis modell T5 eller T6 nu.

Bristen av tid beror på att jag, som en del vet, fick ett nytt jobb förra året på ett relativt nystartat företag som handlar med datorer och datortillbehör över internet. I dagsläget så jobbar jag som lagerchef och arbetsledare där och när jag kommer hem trött från jobbet så ska jag dessutom kombinera bilintresset med datorintresse, fotografi, musik och illustration. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med tid och det som tidigare gjorde mig glad och energisk gör mig numera stressad. Jag har inte tid att fixa det som måste fixas på bilen innan den får köras igen. Det är inget stort eller allvarligt, men ändå.

En annan anledning är min flytt som jag gjorde för ett halvår sedan. Innan flytten hade jag ett garage för bilen, där hon kunde stå under vintern och dagarna skyddad från väder, vind och sol. Nu har jag flyttat till en lägenhet i Dalby och har tyvärr inte tillgång till garage, hon står alltså ute idag och det skär i hjärtat. Jag har inte heller möjlighet att meka på samma sätt som förr pga detta.

De åtaganden som jag har i klubben kommer jag att fullfölja. Tidningen kommer jag att göra klar, och dessutom kommer jag att göra det nummer som kommer att släppas mot slutet av året också. Detta kommer jag inte att hoppa av i år, så det behöver ingen oroa sig för.

Jag kommer att lägga upp en säljestråd sinom tid, men om någon är intresserad så går det att ringa mig på 0709456888 kvällstid eller maila till sheba@euromail.se så kan vi prata. Bilen har splitternya sommardäck som inte ens har blivit monterade än och elektroniskt och maskinellt fungerar allt som det ska. Den är också väldigt fin i lacken och är ett fint exemplar av en 480 Turbo årsmodell 90 som ni säkert vet. Bilder finns på länken i min signatur. Observera att detta är en modell utan AC, men det betyder ju bara mer kraft till motorn. ;) På tal om kraft så är laddtrycket uppställt och hon laddar 0,75-0,8 och går som ett skott.

Det som måste fixas innan besiktning är:
- Byte av batteri. Batteriet la av i vintras, trots regelbunden laddning...
- Alla bromsar måste bytas.
- Hål i länkarm fram vänster måste svetsas.
- En mutter måste skruvas fast på motorn på vänster popuplampa. Popuperna fungerar som de ska, men muttern har ramlat av... Ljusinställning behöver också göras pga detta.
- Handbromsvajern har gått av eller lossnat.

Som ni ser så är det inga större grejer, det är allt till min vetskap. Jag vill att bilen ska hamna i händerna på någon som tar väl hand om henne för det förtjänar hon. Hon har endast körts på somrarna och har servats varje år. Bilen köpte jag av en tidigare bilmekaniker, så den har skötts väl innan mig till min vetskap. Servicebok saknas tyvärr, dock. Givetvis så får ni garanti på att bilen fungerar och all information som jag vet om bilen finns tillgänglig.

Jag är inte ute efter en större summa pengar för henne, men inte heller för lite med tanke på skicket. Däremot så är det en del som behöver fixas, så jag vågar inte ta ett hutlöst pris för henne heller. 18000 känner jag är rimligt i alla fall med tanke på skicket och det priset sätter jag med tanke på att det finns saker som behöver bytas på henne. Det är inte akut att sälja henne, jag är inte ute efter snabba pengar. I första hand vill jag att en klubbmedlem tar över henne, men om intresse inte finns inom klubben så lägger jag upp henne på Blocket, något jag gärna vill slippa då jag inte har någon bra erfarenhet av "Blocket-folk".
*Brådhis*
Kontakt:

Re: En mindre glad nyhet.

Inlägg av *Brådhis* »

Kan inte göra annat än att beklaga! Men jag vet hur det är...

//Brådhis
Användarvisningsbild
Sheba
Kontakt:

Inlägg av Sheba »

Det är nu konstaterat att batteriet har sprungit läck internt. Vet inte om det beror på kylan i vinter i kombination med att bilen inte användes men det är givetvis väldigt tråkigt. Nu har jag inget sätt att ta mig till däckfirman för att montera däcken jag har köpt heller. :roll: Det får jag ju lösa, men lite trist. :P
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

Fy vad tråkigt att höra att du skall sälja pärlan.. Men den som köper den komme äga en mycket fin bil.

/ jimmi
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Användarvisningsbild
Sheba
Kontakt:

Inlägg av Sheba »

Ja, det känns lite tråkigt. Vi har ju pratat om det och i slutändan så känns det nog som att jag måste göra det för att släppa en börda från mina axlar just nu, annars kommer jag att stressa ihjäl mig. Och att ställa bilen i något stall i flera år är inget alternativ, det förtjänar hon inte.

Jag har skrivit in en annons i tidningen och hoppas verkligen att någon nappar. Som sagt så vill jag gärna att någon i klubben tar över den. Det känns mer pålitligt för alla inblandade parter och den nya ägaren kan kontakta mig angående bilen hur mycket han vill, jag står till förfogande så mycket jag kan. Klubbmedlemmarna kan ju också lita på att jag inte är någon lurendrejare. Tål inte däcksparkare på Blocket heller. Och kidsen som dyker upp så fort en turbobil ligger ute. Är inte så sugen på att bilen ska användas för att bränna däck på diverse parkeringar.

Batteriet verkar kunna hålla ström för att starta bilen men inte stå inkopplat någon längre tid. Jag kan därför starta bilen och köra och montera de nya sommardäcken. Väldigt goda nyheter i alla fall. :)
Användarvisningsbild
Sheba
Kontakt:

Inlägg av Sheba »

Nu när sommarvärmen kommer så börjar jag tveka. Jag har knappt någon tid att lägga på bilen, och hon står ute, men jag börjar överväga att behålla henne. Jag tycker för mycket om henne för att sälja henne utan tvekan...

Någon idiot har för övrigt slagit upp sin dörr i sidan på henne, så nu har jag det att fixa också... Men jag ska fixa till henne tills juni, köra sommartid och sedan känna efter, tror jag. Lutar åt det hållet nu i alla fall.
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

Jihooo!! Så ska det låta!!
Häng på till Sofiero?

/ jimmi
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
*Brådhis*
Kontakt:

Inlägg av *Brådhis* »

Sheba skrev:Nu när sommarvärmen kommer så börjar jag tveka. Jag har knappt någon tid att lägga på bilen, och hon står ute, men jag börjar överväga att behålla henne. Jag tycker för mycket om henne för att sälja henne utan tvekan...

Någon idiot har för övrigt slagit upp sin dörr i sidan på henne, så nu har jag det att fixa också... Men jag ska fixa till henne tills juni, köra sommartid och sedan känna efter, tror jag. Lutar åt det hållet nu i alla fall.
Helt rätt!!! :!:

//Brådhis
Användarvisningsbild
Sheba
Kontakt:

Inlägg av Sheba »

Hinner tyvärr inte till Sofiero i år så jag har avanmält mig. Ska beställa bromsar komplett med bromsskivor i helgen. Ska även få länkarmen svetsad inom kort, samt handbromsen fixad. Ska även köpa mutter till popuplampan, sen ska hon besiktigas. Sen blir det helservice.

Rotade fram mitt gamla Biltema-batteri och laddade upp det och det fungerar visst fortfarande trots att det har stått utan laddning i 1½ år, till skillnad från mitt dyra batteri från Mekonomen..

I år ska även kamrem bytas, det måste göras, samt så ska jag nog behandla ett par begynnande rostfläckar i hörnen på dörrarna.

Ska se om jag kan hitta ett garage som hon kan stå i under vintern.
Christer Nilsson
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Christer Nilsson »

Det var roligt att höra!!! :D
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Användarvisningsbild
Sheba
Kontakt:

Inlägg av Sheba »

Jag får göra mig tid, helt enkelt. ;) Kan inte motstå nu när jag kört en runda med bilen. :P
Användarvisningsbild
Sheba
Kontakt:

Inlägg av Sheba »

Tagit ut min semester i början av juni. Nu ska det fixas! :mrgreen:
Christer Nilsson
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Christer Nilsson »

Sounds good :D
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
Användarvisningsbild
Björn #194
Kontakt:

Inlägg av Björn #194 »

Det var skönt att läsa!

Du vet hur det är när man försöker dra sig ut ur 480 maffian.... det finns alltid en kraft som med våld drar dig tillbaka...

Lycka till med början av resten av ditt 480 ägande

Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Skriv svar