Bilen är en 88 tuuuuuuurbo.
Skulle byta bandare i bilen och råka få en liten kortis(ja,jag vet att jag är en sopa).
Resultatet blev att instrumentbelysningen lyser riktigt svagt med stort S,samt att hastighetsmätaren går bara upp till 60km/h även om jag ligger i 110,oljetrycksmätaren samt "voltmetern" ger inga som helst utslag,även där är belysningen nästan obefintlig.
"Infocentret"(ODO-meter?)fungerar dock men ej bränsleåtgång,dvs hur mycket soppa den drar för tillfället,yttertemp funkar samt vatten och oljetemp.
Samt att diverse lampor i panelen lyser som ej är aktiverade såsom helljus,bakrutevärmaren,dimljus bak,mm mm.
Plockade loss instrumentpanelen för att kolla om något var bränt men icke,trycker ikontakterna tilla instrumentpanelen och voila så funkar allt igen.
Kör en sväng,parkerar,jobbar,går in i bilen och allt funkar fortfarande men helt plötsligt vart det fel på pinalerna igen.
Nu börjar jag klia mig i huvudet och undrar om det är något "hemligt" relä som spökar eller om jag får riva ner halva bilen för att leta upp ett jordfel??
Tack på förhand,Daniel..
El-guru sökes.
-
Mogge
- Kontakt:
Hej Daniel!
Håller med föregående inlägg.
Det låter som ett jord eller matningsproblem helt klart. Frågan är om det inte tom är en kombination av trasig säkring och jordfel.
Det känns dock som om felet ligger runt stereon. Du var ju där sist och rörde runt, min fråga är om du använder orginalkontakten eller kablarna är klippta?
Har du kollar alla säkringar? Sitter alla bruna kablar rätt vid stereon? Dessa går till jord. En del av jordningen till just instrumentbelysningen är beroende av jorden som kommer fram vid stereon (grenas av och går till diverse) Tror det ska vara tre bruna kablar på stift 9 på radiokontakten (osäker)
Prova gärna att öppna handskafacket o se om du får någon skillnad. Då är det troligen jordfel.
Hoppas det var till någon nytta.
Mvh Jonas
Håller med föregående inlägg.
Det låter som ett jord eller matningsproblem helt klart. Frågan är om det inte tom är en kombination av trasig säkring och jordfel.
Det känns dock som om felet ligger runt stereon. Du var ju där sist och rörde runt, min fråga är om du använder orginalkontakten eller kablarna är klippta?
Har du kollar alla säkringar? Sitter alla bruna kablar rätt vid stereon? Dessa går till jord. En del av jordningen till just instrumentbelysningen är beroende av jorden som kommer fram vid stereon (grenas av och går till diverse) Tror det ska vara tre bruna kablar på stift 9 på radiokontakten (osäker)
Prova gärna att öppna handskafacket o se om du får någon skillnad. Då är det troligen jordfel.
Hoppas det var till någon nytta.
Mvh Jonas
-
Gäst
Kollat alla säkringar,halva bilen isärplockad för att kunna se uppenbara fel.(synligt brända kablar)
Originalkontakten är klippt men har inte haft problem när bandare inte suttit i tidigare.
Jag får leta jordfel antar jag som är min värsta mardröm(inte riktigt,finns saker som skrämmer mig mer)
Jag får tacka så mycket för era mycket snabba svar samt hjälp.
Återkommer med info om jag får ordning på det även om vi alla i nuläget vet vad som felas.
Tack o hej,Daniel
Originalkontakten är klippt men har inte haft problem när bandare inte suttit i tidigare.
Jag får leta jordfel antar jag som är min värsta mardröm(inte riktigt,finns saker som skrämmer mig mer)
Jag får tacka så mycket för era mycket snabba svar samt hjälp.
Återkommer med info om jag får ordning på det även om vi alla i nuläget vet vad som felas.
Tack o hej,Daniel
-
Gäst
Liten uppdatering,i ren frustration efter ett par timmars kollandes och mätande med Haynesmanualen i handen sparkade jag till locket till säkringarna och till min förvåning så funka allt igen,så jag antar att det är något glapp i kablaget till någon säkring eller två.
Återkommer när det är korrekt utagerat utan sparkar och slag.
Mvh Daniel..
Återkommer när det är korrekt utagerat utan sparkar och slag.
Mvh Daniel..