Entusiastbilsbesiktning

020, Esko Antikainen
Kontakt:

Entusiastbilsbesiktning

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej alla 480-entusiaster.
För första gången sedan 1987 har min ES87:a gått i vinteride. Den är avställd! :(
Förra vintern glömde jag bort detta och skattade och betalade för hela året. Lite dumt tycker jag nu i efterhand.
I år har jag bara kört ca 80 mil med 480:n. Dyra mil men helt underbara mil. Det är förvisso något speciellt med en 480. Vintertiden ger tillfälle att meka och sköta om pärlan.
Nu kommer jag till mina frågor. Är det någon som kan svara på följande (eller delar av det)? Jag har faktiskt inte någon gång under mina 50 år som bilägare avställt något fordon.
Bilen är nu avställd. Transportstyrelsen har återsänt en del av skattebeloppet. Vad jag förstått så ska jag inte behöva betala någon försäkring för ett avställt fordon? Försäkringsbolaget har inte hört av sig med mera än att sända en ny avi med förhöjd avgift ( det har gått ca 14 dagar sedan avställningen). För kort tid?

Jag vill nu ta en ”entusiastförsäkring” och förstår då att bilen måste besiktigas av en behörig besiktningsman. Den normala besiktningen ( utan anmärkning) gäller till mars nästa år Har förtvivlat sökt på webben men kan inte hitta någon besiktningsman.
1. Kan någon ge mig adress/telefon till en sådan i Stockholm?
2. Kan bilen stå i mitt garage vid besiktningen eftersom den inte för tillfället får köras ( ej skattad ).
3. Kan bilen vara under pågående arbete ( kamremsbyte ) vid tillfället?

Tacksam för svar
Esko
esko.antikainen@comhem.se :)
404 Mikael
Kontakt:

Re: Entusiastbilsbesiktning

Inlägg av 404 Mikael »

Hej Esko!
Kan inte hjälpa dig med allt, men här är det jag vet:
Har lite erfarenhet av att ställa av och på bilar då jag ställt av 480in för att hålla mig borta från den då jag inte har tid nu. Jag har Trygg-hansa halvförsäkring och betalar för avställd bil ca 400 kr/år som jag förstår är försäkring för inbrott eller brand mm. Premien ändras automatiskt, men behöver inte kontakta försäkringsbolaget vid av och påställning.

När det gäller entusiastförsäkring såg jag att det fanns en artikel om det i 480 klubbens tidning dec 09, jag mailar dig den om du inte har den. Där står det att mer info finns på www.mhrf.se/forsakringar, samt att 480 klubbens kontakt och besiktningsman är Håkan Gedda. Lycka till Esko!

Micke
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Re: Entusiastbilsbesiktning

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Tack för info.
Ska kolla på telefon.
Esko
Skriv svar