480 Turbo -90
-
Patrik L
- Kontakt:
480 Turbo -90
Nu har jag införskaffat den, efter bra tags kikande på blocket kom den, en 480 som uppfyllde tre krav från min sida: Turbo, Taklucka samt att den inte var röd:P
Nu har jag den i gråmetallic (311 tror jag minsann färgkoden är).
Första veckan var inte helt felfri - bilen laddade ur sig på väg hem fån jobbet - stendog i Trollhättan 3 mil kvar hem - tre timmar senare var den hemma med hjälp av pappa - att fel som sedermera visade sig vara en enkel match; matningen från generatorn hade ärgat av - ny kabelsko fixade biffen.
Pyssel finns, den har de klassiska felen såsom pop-up lampa ur funktion - fönsterhissar som gett vika och annat fix:) Men inget som avskräckt mig ännu iaf:)
Det som hittills tillkommit på Att Göra-listan: Punkt ifetstil är det som gjorts senast och orsak till uppdatering
[X]Växelspaken (Glappet i sidled samt svårt få in 1:an 2:an - delar beställt - killen på volvo var nöjd med att jag kom in med artikelnummer och allt)
[X]Kamremsbyte
[/]Tänddelar (stiftbyte kvar samt kontroll av tändkablar så de är i fullgott skick, ev nya)
[_]stötdämpare, åtminstone bak - de verkar helt slut, eller så är bussningarna kass-
[/]Avgassystem (snabbt tätat endast)
[_]Jordpunkter
[/]Fönsterhissar (reservdelsbilen har fungarande)
[X]Pop-Up lampor Plockade ur hela strålkastarmekanismen ur båda bilarna - flyttade "locket" med korrekt färg till den fungerande och även själva strålkastaren, vilket inte var tänkt från början men den var fräschare...
[_]Kabelskav i baklucka
[/]Regnläckor (om inte helt fixat så åtminstone kraftigt minskat)
[/]Baklampor (!) (slipat och klarlackat)
[X]Radio!
[_]Felsökning: bilen rycker på låg jämn gas
[_](ROST)
Nu har jag den i gråmetallic (311 tror jag minsann färgkoden är).
Första veckan var inte helt felfri - bilen laddade ur sig på väg hem fån jobbet - stendog i Trollhättan 3 mil kvar hem - tre timmar senare var den hemma med hjälp av pappa - att fel som sedermera visade sig vara en enkel match; matningen från generatorn hade ärgat av - ny kabelsko fixade biffen.
Pyssel finns, den har de klassiska felen såsom pop-up lampa ur funktion - fönsterhissar som gett vika och annat fix:) Men inget som avskräckt mig ännu iaf:)
Det som hittills tillkommit på Att Göra-listan: Punkt ifetstil är det som gjorts senast och orsak till uppdatering
[X]Växelspaken (Glappet i sidled samt svårt få in 1:an 2:an - delar beställt - killen på volvo var nöjd med att jag kom in med artikelnummer och allt)
[X]Kamremsbyte
[/]Tänddelar (stiftbyte kvar samt kontroll av tändkablar så de är i fullgott skick, ev nya)
[_]stötdämpare, åtminstone bak - de verkar helt slut, eller så är bussningarna kass-
[/]Avgassystem (snabbt tätat endast)
[_]Jordpunkter
[/]Fönsterhissar (reservdelsbilen har fungarande)
[X]Pop-Up lampor Plockade ur hela strålkastarmekanismen ur båda bilarna - flyttade "locket" med korrekt färg till den fungerande och även själva strålkastaren, vilket inte var tänkt från början men den var fräschare...
[_]Kabelskav i baklucka
[/]Regnläckor (om inte helt fixat så åtminstone kraftigt minskat)
[/]Baklampor (!) (slipat och klarlackat)
[X]Radio!
[_]Felsökning: bilen rycker på låg jämn gas
[_](ROST)
Senast redigerad av 4 Patrik L, redigerad totalt 12 gång.
http://www.garaget.org/Equeryah
480 Turbo -90
480 ES -87 Vit (Reservdelsbilen och eventuell senare projektbil)
480 Turbo -90
-
sjolundnicklas
- Kontakt:
Re: Införskaffad: 480 Turbo -90
Jag kan tipsa om att avgassystem och iso-koppling till stereon finns på Meca!
Mvh
Nicklas
Mvh
Nicklas
-
Patrik L
- Kontakt:
Tack för tipset:)
ska kolla upp detta med en gång
ska kolla upp detta med en gång
480 Turbo -90
480 Turbo -90
- Sheba
- Kontakt:
Kul att höra att du har köpt dig en 480. Välkommen till 480-ägandet! 
-
Patrik L
- Kontakt:
Tack:)Sheba skrev:Kul att höra att du har köpt dig en 480. Välkommen till 480-ägandet!
Hittills har det funkat ok med ägandet likaså, men nu väntar jag på löningsdag så att jag kan göra en riktigt grundlig service på pärlan.
Var inne på volvo idag och kan numera bocka av axeltappen, o-ringen samt de två plastbussningarna från inköpslistan:P
Kan dessutom upplysa samtliga här att nya Baklampor numer kostar strax över 1750:- st, centrumplasten lite drygt 470:-
Finns iaf hos volvos regionlager väst
480 Turbo -90
480 Turbo -90
-
Patrik L
- Kontakt:
Har i förra veckan införskaffat mig en reservdelsbil, vilken har fungerande popuplampor och fönsterhissar och annat smått och gott att förflytta till Turbomaskinen.
Kanske en dag reservdelsbilen i sig också kommer att bli ett projekt?
Det finns en viss babyblå, bakhjulsdriven 480 som fått det att klia i mina fingrar
Kanske en dag reservdelsbilen i sig också kommer att bli ett projekt?
Det finns en viss babyblå, bakhjulsdriven 480 som fått det att klia i mina fingrar
480 Turbo -90
480 Turbo -90
-
Robban_killen
- Kontakt:
Hoppas turbo-bilen blir lika kul för dig, som reservdelsbilen var för mig 
-
Patrik L
- Kontakt:
Ja det får i hoppas:)
Fick för övrigt känna på hur ES:en betedde sig vid stoppen i korsningar när jag här i dagarna flyttade bilen hem till mor och far...
Fick för övrigt känna på hur ES:en betedde sig vid stoppen i korsningar när jag här i dagarna flyttade bilen hem till mor och far...
480 Turbo -90
480 Turbo -90
-
Patrik L
- Kontakt:
Var inne på volvo igår för att kolla upp tätningsringen för kamaxeln, den mot fördelarlocket. Högt pris kan man ju stålsätta sig för innan men jag tyckte att dryga 150 spänn lät lite mycket? Finns det ens billigare alternativ?
Fast det är klart, att den tätar mot kamaxeln kräver ju sin tätning så det kanske är värt den summan för att få det riktigt.
Fast det är klart, att den tätar mot kamaxeln kräver ju sin tätning så det kanske är värt den summan för att få det riktigt.
480 Turbo -90
480 Turbo -90
-
404_Mikael
- Kontakt:
Verkar som ett bra pris!
Jag betalade över 200 kr för samma packbox, men på autoexperten
Men kolla bildelar.nu också. Annat tips är softbildelar, de har nog inte just denna packbox, men ofta annat billigt till 480.
/Mikael
Jag betalade över 200 kr för samma packbox, men på autoexperten
Men kolla bildelar.nu också. Annat tips är softbildelar, de har nog inte just denna packbox, men ofta annat billigt till 480.
/Mikael
-
Patrik L
- Kontakt:
okajj, nämen då är det ju inte hutlösa inhumana priser volvo tar för den om man jämför med mycket andra prylar då:P
Men har jag förstått rätt i mitt antagande att det är den bakre packboxen som är mot fördelaren och främre mot kamdrev?
Går jag till volvo vet jag ju att jag får rätt, men såg att mekonomen ligger ca 13 kr lägre, skitsumma till mellanskillnad men är man fattig student så:P
Men har jag förstått rätt i mitt antagande att det är den bakre packboxen som är mot fördelaren och främre mot kamdrev?
Går jag till volvo vet jag ju att jag får rätt, men såg att mekonomen ligger ca 13 kr lägre, skitsumma till mellanskillnad men är man fattig student så:P
480 Turbo -90
480 Turbo -90
- 211#Christer Lindström
150:-mycket? Det är ju bara fickpengar för dom flesta eller? Det får du ju knappt en halva billig Whisky för 
men kul att du införskaffat en 480 och välkommen hit
Chrille
-
Patrik L
- Kontakt:
Må så vara, men jag är inte de flesta:P som fattig student svider det litegranna, men jag kommer allt att svänga in igen och beställa hem den:)211#Christer Lindström skrev:150:-mycket? Det är ju bara fickpengar för dom flesta eller? Det får du ju knappt en halva billig Whisky för
480 Turbo -90
480 Turbo -90
-
404 Mikael
- Kontakt:
Re: 480 Turbo -90
När det gäller främre och bakre packboxar så hittade jag bättre beskrivningar på någon sida (mekonomen kanske det var), och skrev upp diametermåtten därifrån för att kunna identifiera rätt packbox på billigare försäljningssidor.
Men tror att bakre är mot växellådan. Om man tänker sig att beteckningarna tillkom på tiden standard var längsmonterade motorer så är ju packningarna på växellådssidan den bakre i bilens riktning. Men rätta gärna mig om jag har fel!
Lycka till med bilen, är precis klar student och vet att 480 inköp kan urholka budgeten lätt!
Mikael
Men tror att bakre är mot växellådan. Om man tänker sig att beteckningarna tillkom på tiden standard var längsmonterade motorer så är ju packningarna på växellådssidan den bakre i bilens riktning. Men rätta gärna mig om jag har fel!
Lycka till med bilen, är precis klar student och vet att 480 inköp kan urholka budgeten lätt!
Mikael
-
Patrik L
- Kontakt:
Det är precis så jag vill tolka det med bakre resp. främre delen.404 Mikael skrev:När det gäller främre och bakre packboxar så hittade jag bättre beskrivningar på någon sida (mekonomen kanske det var), och skrev upp diametermåtten därifrån för att kunna identifiera rätt packbox på billigare försäljningssidor.
Mikael
Ja jag satt också och jämförde lite mellan sidor men vände mig i slutändan till volvo för att vara helt säker, dock misslyckades jag en aning och får se hur jag gör med det (Se http://www.svenska480klubben.com/forum1 ... f=6&t=3117).
480 Turbo -90
480 Turbo -90
-
Patrik L
- Kontakt:
Gjorde en rolig upptäckt här i veckan:
Skulle lägga lite prylar i reservdelsbilen, öppnar upp bakre mittfacket och plockar ur några grejer, får upp en påse köpt på volvo med ett innehåll och artikelnummer jag känner igen: Precis den typ av packbox som jag tidigare själv köpt och bytt ut! Kunde alltså sparat den lilla slanten:P
Men jag behöver i vart fall inte köpa någon ny om läckage skulle framträda vid fördelarlocket:P
Nu ska jag bläddra runt i bra-att-ha-lådan som medföljde köpet av reservdelsbilen:P
Skulle lägga lite prylar i reservdelsbilen, öppnar upp bakre mittfacket och plockar ur några grejer, får upp en påse köpt på volvo med ett innehåll och artikelnummer jag känner igen: Precis den typ av packbox som jag tidigare själv köpt och bytt ut! Kunde alltså sparat den lilla slanten:P
Men jag behöver i vart fall inte köpa någon ny om läckage skulle framträda vid fördelarlocket:P
Nu ska jag bläddra runt i bra-att-ha-lådan som medföljde köpet av reservdelsbilen:P
480 Turbo -90
480 Turbo -90