hög motortemp.

petter

hög motortemp.

Inlägg av petter »

ja..jag har en nyinköpt 480, och även om kärleken emellan oss är otvetydlig så finns det många saker som behövs komma till rätta med.!

Jag tycker jag har hög motortemp. i bilen, redan efter 10 minuters lugn körning är oljetempen uppe i 100 grader celsius och vatten i 90 grader.
vad är normalt?
Och vad kan det vara för fel och hur åtgärda om detta är för hög temperatur?
mtunberg

hög temp

Inlägg av mtunberg »

Hej!

1) kolla att det finns tillräckligt med vatten i systemet

2) kanske är systemet tätt eller att termostaten har hängt sig

3) vattenpumpen fungerar inte alls, fast då borde den ha nypt och remen pajat...

lycka till
mvh Micke
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Min turbo har också lite högre temp en vanligt, men så länge fläkten slår in och kyler där den ska så är det ingen större fara.
petter

Inlägg av petter »

ok..jo det verkar som om termostaten fungerar, temperaturen balanseras vid 90 grader i vattnet, så kanske allt är som det ska vara(?!)
detta borde ju betyda att kylarvätskan börjar cirkulera som den ska vid 90 grader, ska kolla så att kylarfläkten slår in vid 95 grader också.

kanske borde kylarsystemet genomspolas, tror aldrig det har blivit gjortpå min -87:a
Dan.P
Kontakt:

Re: hög motortemp.

Inlägg av Dan.P »

petter skrev:ja..jag har en nyinköpt 480, och även om kärleken emellan oss är otvetydlig så finns det många saker som behövs komma till rätta med.!

Jag tycker jag har hög motortemp. i bilen, redan efter 10 minuters lugn körning är oljetempen uppe i 100 grader celsius och vatten i 90 grader.
vad är normalt?
Och vad kan det vara för fel och hur åtgärda om detta är för hög temperatur?
Åldern brukar ta ut sin rätt.

Efter en 10-15år är inte givarna vad dem en gång borde ha varit, köp Haynes o mät upp givarna.
Skriv svar