motorn varvar

gunfra001
Kontakt:

motorn varvar

Inlägg av gunfra001 »

Hej har ett elle flera proplem har en 480 turbo 89 som höjer tomgången när motorn har nått 72 grader tomgångsvarvet blir då 3800 varv lite marit att köra stänger man av bilen när man kommer till ett rödlyse eller kö går den inte att starta fören den blir kall har jag satt något fell vakumslangar eller är det en givare som spökar har bytt tomgångsmotor utan resultat :oops: tack för svar Gunnar
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Re: motorn varvar

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Kan ju vara tempsensorn som spökar, men det är bara en gissning. Testa och spreja med startgas på alla vakumslangar för att kolla ev. läckage.
Det sitter en vakumklocka lite under tomgångsmotorn med en smal vakumslang och att slangen sitter i en vinkel av plast som kan spricka utan att man märker det när man mekar tomgångsmotorn, hände för mej med orolig tomgång som följd. Då jag inte hade någon reservdelsklocka så kapade jag av den spruckna vinkeln så långt ut att jag kunde trä på slangen rakt istället för i vinkel och dra fast med en slangklämma.
Chrille
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

som Christer säger, hade kollat tempsensorn. sitter en på kylaren strax under slangen ut från den. Har jag för mig.. :shock:
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

jimmi skrev:som Christer säger, hade kollat tempsensorn. sitter en på kylaren strax under slangen ut från den. Har jag för mig.. :shock:
Den tempsensor som jag menar sitter snett nedanför ettens stift i motorblocket, den som sitter på kylaren styr väl bara elfläkten tror jag.
Chrille
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

ja det borde stämma, det är då olje tempen och den är med och styr blandningen fet/ vanlig blandning. så om motorn är varm men givaren säger att den är kall så blir det typ högt varv..
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

jimmi skrev:ja det borde stämma, det är då olje tempen och den är med och styr blandningen fet/ vanlig blandning. så om motorn är varm men givaren säger att den är kall så blir det typ högt varv..
Nej den jag menar sitter i motorblocket och mot vattensidan, snett ner mot fördelaren om du står framför bilen (ja ettan räknas från fördelaren) lite till höger om du står framför bilen och då snett under ettans stift. Den styr typ kall/varm motor eller talar om för motorstyrningen att den ska sluta choka och om den INTE gör det så antagligen dör motorn av för mycket soppa eller så kommer motorstyrningen att acceptera det och kompensera med höjd tomgång.
Chrille
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

jaja!! skall kika på min och se så jag har en aning om vart. osv ..

förresten har du löst problemet med varvningen?
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Har du kollat att brytaren(som sitter vid spjällaxeln och styrs av gaswirern) verkligen kopplar om vid 0-gaspådag ? :?: En aning för spänd gaswire kan medföra att eventuell omkoppling inte sker och då aktiveras inte tomgångsregleringen. :idea:
Esko
Skriv svar