Har precis skaffat mig en volvo 480T-90
Laddtrycket är på något sätt höjt, och enligt förra ägaren, inte genom styrboxen, utan mekaniskt.
Vid lite mer gaspådrag så rycker hela bilen till och tappar kraften helt, men kommer tillbaka väldigt snabbt dock.
Det skulle tydligen vara något framme vid torpedväggen som kan justeras...men vad?
Har haft 480ES i flera år men är ny inom T modellen, så jag vore mycket tacksam om jag kunde få något bra tips eller alternativt någon länk till hur man höjer laddtrycket osv.
Ha en bra dag!
/krille
Laddtrycket på en 480T-90?
-
pillkrill
- Kontakt:
- jimmi
- Kontakt:
Re: Laddtrycket på en 480T-90?
Det som sitter där vid torpedväggen måste vara westgaten som han menade. det är mekaniken som sitter ovanpå turbon som öppnar för flödet till turbon. där sitter en vacum klocka och en gängad axel, vrider man på axelen så ökar man responsen för turbon och inte säker nu men också trycket. har för mig att det skall finnas en tråd här någon stans där man har pratat om detta och visat bild på hur man skall göra.
/ jimmi
/ jimmi
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
http://www.garaget.org/Qwert
- Sheba
- Kontakt:
Visserligen kan man åstadkomma ett högre laddtryck genom att skruva på wastegatestången, men det är riskabelt eftersom man inte samtidigt ger motorn mer soppa vilket leder till att den kan börja spika. Bästa sätt är ju ändå att använda ett chip eller motståndstrimma. Som andraval skulle jag sätta en pysventil och som sistaval om inga andra val fanns så skulle jag pilla på wastegaten. Var bara försiktig när du pyser eller ändrar wastegaten och gör det i små steg.
- 211#Christer Lindström
Det är iofs. ingen större skillnad på att pystrimma eller att skruva in WG:n ett eller två varv bara man har koll på att inte laddtrycket skenar. Beträffande att den inte skulle få tillräckligt med soppa håller jag inte med om eftersom LMM:en sköter soppaberäkningen, vilket den ju också gör om du pyser eller motståndstrimmar. Jag kör själv med ett typ "steg ett" trim som består av en Wg med hårdare fjäder plus en annan BTR som leverrerar lite högre soppatryck och öppet filter i original luftburken. Det där med höjt soppatryck kan vara bra när man höjer laddet.
Men skruva försiktigt och håll koll på laddtrycket. Om du skruvar in skruven så tar det längre tid innan Wg:n öppnar och utåt så öppnar den tidigare. Vad Wg:n gör är ju att se till så att laddtrycket inte överstiger en inställd högsta nivå för att om detta överskrids öppna och därmed släppa på laddtrycket. Wg:n sköter således att ett jämnt ladd hålls, får inte blandas ihop med Dumpventilen som ibland sker. Dumpen är till för att släppa ut redan laddad luft vid växlingar odyl. så att turbon får en snabbare "spinn upp" när man trampar på igen.
Men skruva försiktigt och håll koll på laddtrycket. Om du skruvar in skruven så tar det längre tid innan Wg:n öppnar och utåt så öppnar den tidigare. Vad Wg:n gör är ju att se till så att laddtrycket inte överstiger en inställd högsta nivå för att om detta överskrids öppna och därmed släppa på laddtrycket. Wg:n sköter således att ett jämnt ladd hålls, får inte blandas ihop med Dumpventilen som ibland sker. Dumpen är till för att släppa ut redan laddad luft vid växlingar odyl. så att turbon får en snabbare "spinn upp" när man trampar på igen.
Chrille