Glapp i drivaxel

Horatius
Kontakt:

Glapp i drivaxel

Inlägg av Horatius »

Hej forummedlemmar

Detta blir mitt första inlägg här.

Jag har nyligen köpt en 480 88 Turbo. Det är en trevlig liten bil som dock behöver en del omvårdnad. Ett av problemen är att den ger ifrån sig ett tjutande ljud efter en stund motorvägskörning.
Ljudet är ganska sinusformat och lågt i frekvens, runt 200 Hertz. Det kommer helt klart från framvagnen och följer bilens hastighet och inte motorns varvtal.
Vickar man till lite på ratten eller bromsar lätt så försvinner det för en stund. Det känns inte riktigt som hjullagerproblem då de brukar ha ett mer mullrande missljud.
Jag har tagit isär bromsarna och dessa har helt klart legat an en hel del. I samband med detta så upptäckte jag att en drivknut glappar lite. Håller man fast drivaxeln
och snurrar bromskivan så rör den sig cirka 5 mm för att stanna med ett litet "klonk", på andra sidan är det varken glapp eller missljud. Hjullagren känns tajta då man försöker
vicka bromsskivan.

Givetvis så ska bromsarna fixas och bilen provköras efter det, men är det lika bra att byta drivknuten direkt oavsett om missljuden kommer från den?
Volvo 480 Turbo - 88
BMW 535i - 91