Bara dör av

Dan Levin

Bara dör av

Inlägg av Dan Levin »

Hej !
Jag har en 480 ES -88 som bara dör av när jag startar den och kör iväg.
Men den stannar inte utan släpper jag bara gasen och tar omtag så går den hur fint som helst. Detta sker bara precis efter att jag startar bilen och bara en gång, oavsett om bilen är varm eller kall.

Tacksam för alla tipps !
mvh
Dan Levin
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Lite saker som kan tänkas.

Lamdasonden är trasig och systemet snålt ställt. Har du lamdasond? Det är väldigt enkelt att mäta denna om du har tillgång till voltmeter. (har samma symtom på min bil)

LMM (luftmassemätare) trasig, om du har en svart dosa med en sladd (6 polig kontakt) på insugningsslangen. Tag av kontakten när bilen går, den ska då hacka o gå illa (vid gaspådrag)

Bränsletrycket faller när motorn stannat, om bränslesystemet läcker tryck så tar det tid innan nytt tryck byggs upp och motorn får tillräckligt. Det sitter en backventil i pumpen (tanken) och en tryckregulator på returledningen, dessa kan vara felaktiga.

Bränslepumpen är trasig, denna har en förmåga att lägga av just vid starttillfället tills trycket sjunkit och pumpen startar igen, vanligast vid varmstart.

Hoppas det gav något, fråga gärna om det är något oklart.

Mvh Jonas
Dan.P
Kontakt:

Re: Bara dör av

Inlägg av Dan.P »

Dan Levin skrev:Hej !
Jag har en 480 ES -88 som bara dör av när jag startar den och kör iväg.
Men den stannar inte utan släpper jag bara gasen och tar omtag så går den hur fint som helst. Detta sker bara precis efter att jag startar bilen och bara en gång, oavsett om bilen är varm eller kall.

Tacksam för alla tipps !
mvh
Dan Levin
Katalysator ?
Skriv svar