Kan det vara en spricka i en avgaskanal, när det kommer vatten ur avgasröret. Vad jag kan se är det inget övertryck i kylsystemet, som det brukar vara när toppackningen har gått. Och det ryker inte vitt som det brukar, heller. Jag har dåligt turbotryck också, vad brukar felet vara?
När man gasar till rör sig nålen lite, men annars ligger den lungt längst ned på mätaren. Hur kollar jag enklast turbons kondition?
Vatten i avgaserna, och dåligt turbotryck
-
lagel
- Kontakt:
-
Mogge
- Kontakt:
Hej!
Det bildas mycket vatten i avgaserna så det är inget ovanligt, framför allt när motorn är kall att det kan rinna ur systemet.
Ett vanligt fel på turbon är regleringen, det finns en klocka med tillhörande stång som kan kärva, prova dra i stången och se om den rör sig.
Steg två är att koppla bort slangen som reglerar, så ska du få fullt tryck och motorns styrdon ska klippa vid 0,9 bar.
Mvh Jonas
Det bildas mycket vatten i avgaserna så det är inget ovanligt, framför allt när motorn är kall att det kan rinna ur systemet.
Ett vanligt fel på turbon är regleringen, det finns en klocka med tillhörande stång som kan kärva, prova dra i stången och se om den rör sig.
Steg två är att koppla bort slangen som reglerar, så ska du få fullt tryck och motorns styrdon ska klippa vid 0,9 bar.
Mvh Jonas