Kamrem - vilka verktyg?

MB
Kontakt:

Kamrem - vilka verktyg?

Inlägg av MB »

Hej!

Nu är det dags för kamremsbyte. Hade egentligen tänk vänta lite till men nu har det börjat väsa från motorn, så det känns som om det kan vara spännrullen eller löphjulet som låter?! Så det är lika bra att byta nu, så får jag se om ljudet försvinner... Jag törs i alla fall inte köra så länge som det låter. :shock:

Det jag undrar är lite vilka verktyg som ni rekommenderar? Jag vet efter att ha bytt vattenpump att det nästan var obligatoriskt med ringnyckel 11 mm med spärrfunktion, eftersom det var så trångt. Har läst på forumet att ringnyckel med spärrfunktion 10 och 13 mm behövs - stämmer det? Eller går det bra med vanliga ringnycklar? Jag ska byta rem + löphjul + rulle. Mitt verktygsutbud är begränsat, det är därför jag frågar. Lite meckigt ju att vara mitt uppe i arbetet och sedan upptäcka att man saknar verktyg...

Jag undrar också om nån har den beskrivning som jag har för mig fanns på 480 center sidan?
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det svåraste är bytet av löphjulet, det kan sitta som berget. Och det är insex ( har föekommit torx oxå på senare modeller)

Jag kan rekomendera en riktigt fran insexnyckel eller dylikt. Ibland har jag fått värma skruven för att få loss den.

De andra skruvarna är förhållandevis enkla men kan sitta lite dumt, men du klara dig med vanliga handverktyg.

Tyvärr ligger allt mitt material på 480 centersidan och jag kommer inte åt det...................

Mvh Jonas
MB
Kontakt:

Inlägg av MB »

Ok tackar.
Skriv svar