Problem med varvräknare och Färddator + lite till...

Brottarn
Kontakt:

Problem med varvräknare och Färddator + lite till...

Inlägg av Brottarn »

Hej på er alla!

Jag är En nybliven 480 turbo ägare sedan en vecka.
Har dock några problem med bilen. Varvräknaren lever sitteget liv ibland och hoppar runt mellan varven, ibland fungerar den inte alls. Någon som har något tips på vad det kan vara?
Sedan har vi färddatorn där jag inte ser ett dugg av information. Har dock bakgrunds belysning i den, även tankmätaren fungerar inte. Kan det vara lampan som är trasig tro?

Sedan misständer motorn vid fult gaspå drag vad kan det vara? Spelar ingen roll vilken växel eller fart jag har.

Bien är av årsmodell -88

//Emil
Volvo 480 Turbo -88
Användarvisningsbild
Capt'n Crunch
Kontakt:

Inlägg av Capt'n Crunch »

Hej Emil
Angående varvräknare och färddator: kolla anslutningarna på baksidan av instrumentbrädan. Det är en del skruvar som måste lossas för att få ut den, två på undersidan på båda sidor om ratten, en bakom den lilla plastskivan ovanför luftutsläppet, tre bakom klockan och vredet till färddatorn-fläkten och två på undersidan av instrumentpanelens övre del. Dra ut omkopplaren för ljuset. Dra ut klockan, vredet till färddatorn och fläktomkopplaren. Ta bort ramen runt instrumentpanelen och skruva ut de två mässingfärgade skruvarna bakom ljusomkopplaren. Till sist måste du skruva ut de två skruvarna som håller själva konsollen som instrumenten sitter i. De sitter inne till vänster om konsollen på en vit plastbit. Lossa skruven så att de sitter löst. Ta sedan en 10-15 cm lång, c:a 4 cm tjock plastslang och tryck fast den över skruvskallarna. Då kan du lossa skruven utan att de trillar ner och försvinner ner i bilen :evil: Dra sedan ut konsollen en bit. På baksidan sitter två 18-pinnars multikontakter som ska lossas. Sedan kan du lyfta ut konsollen :!: Gör rent stiften med smärgelduk eller en nagelfil och droppa på elektronikrengöring eller WD-40. Skruva loss kretskortet på baksidan av konsollen och kolla igenom alla lödpunkter efter kallödningar och sprickor. Löd om dem om du vill för säkerhets skull. Rengör stiften för anslutningen till hastighetsmätaren, varvräknaren och färddatorn. Du kan böja spetsen på stiften lite grand för att förbättra anslutningen vid ihopsättning. Problemet med misständning vid gaspådrag kan bero på dåliga tändstift, tändkablar eller defekt rotor/fördelardosa. Till sist, när byttes kamaxelremmen? Om du inte vet eller är osäker, byt den+löphjul och spännhjul. Jag böjde mina ventiler en gång och fick byta motor när remmen gick av :cry: Lycka till :!:
Hälsningar
Jens Lumbye
Skriv svar